Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Another life

Publicerad 2020-04-09 20:46:00 i Allmänt, Film, SciFi,

Upptäckte av en slump en helt grym serie för några dagar sedan på Netflix. Som vanligt tänker då min hjärna att jag är den enda i världen som gjort denna fantastiska upptäckt och meddelar exalterat min make som svarar "Jo jag har sett den"..... Eeh va? Och inte talat om för mig att detta mästerverk existerar? 
 
Skall ju inte avslöja för mycket men finns än så länge en säsong, och det kommer komma i alla fall en säsong till.... så jag hoppas verkligen att det inte blir en sådan där serie som plötsligt slutar i en cliffhanger och aldrig återkommer (som den stora Flashback-besvikelsen... som för evigt gjorde mig misstänksam mot nya serier). 
 
 
Ni som älskar sci fi lika mycket som jag kanske ser att huvudrollsinnehavaren är ingen mindre än Katee Sackhoff (aka Starbucks i Battlestar Galactica). Bara det gör den värd att se. 
 
Storyn är bra och varje avsnitt spännande... sträcksåg hela säsongen på två dagar då jag inte kunde sluta titta. 
Utan att göra en djupanalys så är det ju uppenbarligen en cool kvinna i huvudrollen och övrig besättning består av nästan lika många kvinnor som män, med olika etniciteter och sexualitet. Tycker ju alltid om när så många människor som möjligt kan känna sig representerade utan att det för den skull känns krystat. 
 
Om jag skulle klaga på något så skulle det kanske vara det osannolika att så många tränade austronauter skulle vara så unga och så snygga... men men... 
 
Tycker i alla fall att det var skitbra, och fyllde det tomrum som The Expanse lämnade efter sig efter att man plöjt igenom den senaste säsongen av den. 
 
Om jag tar bort StarTrek ur ekvationen, då jag inte orkar rangordna dem inbördes just nu, så hamnar nog denna serien på min topp fem - eller i alla fall topp 10 - av sci fi serier. 
Utan inbördes ordning är det nog:
Battlestar Galactica
Firefly
The Expanse
Altered Carbon
Another life
 
Om man skall räkna sci fi/fantasy/närliggande till listan så får även Eureka, Stranger Things och Dirk Gentleys holistiska detektivbyrå också komma med. 
Har säkert glömt massor just nu dessutom... och tog inte heller med Stargate som jag ändå sett mycket mycket på... då den mer var kul att se än bra. Jag var dock en av de få som faktiskt gillade Stargate Universe. 
 
Hade också en period då jag såg mycket på The 100... men sedan blev den så in i norden mörk och deprimerad så jag klarade inte av se den mer. Lite som att jag fick lägga av att se The Walking dead då den gav mig existensiell ångest. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela