Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Adjö till en ikon

Publicerad 2016-01-11 20:55:39 i

Inom musik finns det nog bara två personer som verkligen kan få mig att gå igång i evighetslånga monologer om hur de var genier.
Den ena förlorade världen för ganska länge sedan nu, Freddie Mercury, och när jag imorse såg att även David Bowie gått bort kände jag genuin sorg.

Förutom att han var ett musikalisk geni så var han en ikon. Han startade trender, visade att det var ok att vara och klä sig som man ville (och byta stil när man så kände för det). Han lekte med gränserna mellan manligt och kvinnligt och mellan sexualiteter och lämnade betraktaren i ovisshet. 
Ingen annan kan någonsin vara lika feminin eller androgyn och samtidigt så manlig. 

Jag älskar Space Oddity och Life on Mars men äääälskar Starman.  Och han var oförglömlig i Labyrinth.
Världen förlorade en sann stjärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela