Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Kanin - ett underskattat husjur

Publicerad 2015-01-19 21:35:02 i Allmänt,

Innan vi skaffade Frasse så hade jag haft kaniner innan och jag tyckte väldigt mycket om kaniner, men samtidigt hade jag väl lite samma fördomar som många andra - att kaniner inte är samma typ av sällskapsdjur som katt eller hund.
 
Efter att ha haft Frasse ett tag så måste jag dock uppmana alla att sluta tänka på kaniner som tråkiga djur som bara skall sitta i sin bur.
Frasse är coolaste och keligaste husdjuret någonsin! Han hoppar fram och möter en i glädje när man kommer. Knäpper med sina små tänder och gnuggar hakan mot en för att visa att han tycker om en. Han slickas och slickas och slickas. Gör glada små klacksparksskutt för att visa att han är glad.
Han är verkligen gosig och tillgiven och har personlighet. Han försöker klättra längs en arm för att få tag på chips om han känner lukten av att man äter det, och ingen kan tigga som honom.
 
Han kissar bara på sin låda, men kan droppa små kulor här och var. Eftersom katterna inte tycker att han är lika bedårande som vi tycker så kan han dock bara vara lös under övervakning. Hade de inte bott i huset så hade han dock kunnat springa fritt.
Den ena katten Norpan, som i princip saknar jaktinstinkt, verkar alltmer kunna hälsa på honom och ligga i närheten av honom dock. Hon är mest lite rädd för honom och kan smälla till lite med tassen, fräsa och kila iväg om han kommer för nära (vilket han förr eller senare gör då han är extremt social och saknar självbevarelsedrift)... andra katten, Tesslan, tittar dock lystet på honom som om han var ett skråvmål som hon bara väntar på att få lägga vantarna på :/
 
Alla borde i vilket fall som helst ha en kanin att mysa med

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2015-01-20 11:43:10

Jag håller fullständigt med dig! Min kanin, Skrutt, som jag hade ca 8 år var världens mysigaste! Och jag ser många fördelar med kanin gentemot t.ex. hund och katt. De behöver inte rastas ute i ur och skur som en hund och är inte lika oberäkneliga som en katt som kan både rivas och bitas om nöden kräver. Rabbits ftw!

Postat av: Emma

Publicerad 2015-01-20 11:43:14

Jag håller fullständigt med dig! Min kanin, Skrutt, som jag hade ca 8 år var världens mysigaste! Och jag ser många fördelar med kanin gentemot t.ex. hund och katt. De behöver inte rastas ute i ur och skur som en hund och är inte lika oberäkneliga som en katt som kan både rivas och bitas om nöden kräver. Rabbits ftw!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela