Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Jag unfriendar dig inte vad du än röstar på - men tänk till

Publicerad 2014-09-13 19:00:05 i Allmänt,

Imorgon är det sista chansen att rösta så har du inte röstat än så gör det! Jag tycker att alla måste fundera på vad det är för typ av samhälle vi vill ha och rösta på det som stämmer överens med sin egen uppfattning. Själv är jag ju vänster, och hoppas att människor röstar utifrån en helhetsbild som omfattar hela samhället och alla människor, och inte bara sin egen plånbok, men det är en demokrati och jag anser att det viktigaste är ATT man röstar - men att man bemödar sig att ta reda på VAD det är man röstar på.
 
Jag ogillar alla statusuppdateringar som går ut på att idiotförklara de som inte röstar som en själv (även om det ibland kan vara lockande) och jag gillar inte "hot" om att "unfrienda" folk som röstar på SD. Jag avskyr vad SD står på vad gäller synen på andra människors värde, både hur de ser på invandrare och på HBTQ-personer, men jag vill att människor skall låta bli att rösta på dem för att de inser hur förkastliga dessa åsikter är, hur fel de tänker och hur inkompenta många av deras politiker är - inte för att de är rädda att förlora vänner eller frysas ut i fikarummet. Nu har samhället försökt ignorera SD och sedan förklara alla som lyssnar på dem för rasister eller idioter och avfärda dem - och hur långt har det tagit oss? Jag tror det är dags att alla tar diskussionen och förklarar VARFÖR de tycker att SD har fel. Att det inte skall spela någon roll vart man är född utan att man skall veta att de finns de som hjälper när man måste fly för sitt liv, att studier visar att alla länder som tagit emot invandrare på sikt har tjänat ekonomiskt på det, att även när livet är skit och man inte får ett jobb så kan inte allt skyllas på ett anonymt "de" för det är helt enkelt inte sant, att SD helt enkelt ljuger med sin statistik, att många "invandringsrelaterade problem" (som de kallar det) inte beror på att vi tar emot invandrare utan hur de behandlas när de väl är här osv osv.
 
Men ta del av information. Var källkritiska! Fundera på hur ditt idealsamhälle ser ut. Fundera på hur du vill att vägen mot det målet skall se ut. Betänk vilka som skall betala priset - de som redan inget har eller de som har mycket. Läs. Lyssna. Gör ett informerat och noga genomtänkt val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela