Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Guardians of the Galaxy - inkluderar SPOILERS!

Publicerad 2014-09-21 19:39:47 i Allmänt,

Igår var jag alltså och såg Guardians och the Galaxy, och var väldigt positivt överraskad. Trots att jag kände ett extremt behov av att se den eftersom det är Marvel som gjort den, så var jag faktiskt väldigt skeptisk innan. Jag kan vara lite sådär avig när jag tycker att det är "orealistiskt"... Jag vet att det kan tyckas konstigt då jag älskar Zombies och Superhjältar och så, men det finns en gräns.... och den går vid Transformers typ. Eller så är det inte Transformers i sig utan Michael Bays hjärna som stannat på en 16årings nivå som stör mig (?)... De är maskiner... som hostar... bara det... oh well det var ju inte dem jag skulle tala om.
I alla fall så tänkte jag mycket innan på hur de skulle få en film där huvudpersonerna inkluderar ett talande träd och en talande tvättbjörn att inte bli bara löjligt.... men de fixade det galant!
 
Jag älskade filmen, som hade bra flyt, bra story (även om skurkens motiv var liite oklara), härlig humor, även lite allvar (jag är känslig så började nästan lipa vid två tillfällen), bra karaktärer, bra musik och snygga färger och effekter. Fanns egentligen inget att bli besviken på alls.
Filmen hade dessutom klarat Bechdel-testet då det finns tre kvinnliga karaktärer som spelar stor roll för handlingen. Sedan är det ju som det är när det kommer till denna typ av filmer, att kvinnorna måste kläs i tighta utmanande kläder men de är i alla fall handlingskraftiga och relativt självständiga. Marvel har ju också de senaste åren adderat till många kvinnliga karaktärer till sitt universum (samt homosexuella och fler etniciteter etc) så förhoppningsvis blir det ännu fler kvinnor framöver, då filmerna fortfarande är lite på origin-stadie.
 
Tänk på att det kan slinka med spoilers om du fortsätter att läsa
 

Trots de väldigt underliga karaktärerna så lyckades Marvel få allt att verka trovärdigt. Jag som inte är en Star Wars-fantast tycker ofta att det är där Star Wars-filmerna misslyckas. Deras huvudkaraktärer är främst "vanliga" människor och de som inte är det har en tendens att kännas ytliga, fåniga eller helt orealistiska... medan detta talande träd, denna talande tvättbjörn och alla dessa figurer med grön, blå och rosa hudfärg på något sätt smälter in, har djup och karaktär och känns helt realistiska i sitt sammanhang.
 
Jag älskar ju också humorn i Marvels filmer och denna var nog den roligaste hittills. Rocket var helt underbar med sina kommentarer och skulle kunna citera skämt efter skämt från filmen som jag älskade.
De lyckades också engagera tittarna genom att man faktiskt bryr sig om vad som händer med karaktärerna och känner med dem, och de lyckades utan att blå långdragna få med karaktärernas bakgrundshistorier på ett bra sätt vilket också gjorde dem mer levande.
 
Om jag skulle ha någon kritik är egentligen det enda just att skurkens motiv är lite oklara. Man fattar inte riktigt varför han vill förgöra allt och alla. Visst serveras man något av en förklaring men den känns inte tillräckligt för att motivera hans ondska och han blir lite platt i jämförelse med alla andra karaktärer. Coolt utformad dock.
 
Jag ser verkligen fram emot en till film i samma serie och jag ser dessutom fram emot att se denna igen. Det var min första känsla när jag kom ut från biografen - jag vill se den igen! Så den rekommenderas om man tycker om denna typ av filmer.
 
And I love tiny Groot
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela