Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Mina tankar om The Walking Dead

Publicerad 2014-10-10 09:22:03 i Allmänt,

Detta intresserar en antagligen inte om man inte är en serie- och filmnörd som mig, men i alla fall... Den senaste tiden har jag hört många klaga på serien The Walking Dead, och oftast handlar kritiken om att man tycker att den är för långsam, att den är för mycket relationsdrama samt att man saknar "jakten efter ett botemedel".
 
Så känner att jag måste försvara serien och ge mina tankar om det hela, då de saker som det klagas på är de saker jag älskar med serien. Att bara göra ännu en blodig actionfylld splatter zombie-serie hade ju inte direkt varit originellt. Och det där att leta botemedel är ju en välanvänd klassiker.
 
Det som jag finner intressant med the Walking Dead är just att det handlar om helt vanliga människor som tvingas anpassa sig efter väldigt ovanliga förhållanden. Om jag skulle hamna i en zombievärld (inte helt troligt) så skulle ju inte jag börja söka ett botemedel - jag är inte läkare, har ingen kunskap om sjukdomar på den nivån, inga kontakter som kan tänkas kunna detta etc. Nej, fokus skulle ju vara på att överleva i nuet tillsammans med de som står mig nära - precis som i serien.
Jag har ju läst en del av seriealbumen också och författarens avsikt har ju just varit att utforska hur människor beter sig i kris, hur de utvecklas och förändras etc. Och det tycker jag är en mycket intressant aspekt. Han hade ju kunnat valt att göra detta i en värld attackerad av aliens, eller i ett "vanligt" krig mellan människor eller i en värld angripen av en mer realistisk epedemi, men han valde zombies vilket jag tycker är lite kul då det tillför ett skräckelement som tilltalar mig.
 
Sammanfattningsvis tycker jag att de som använder denna kritik av serien lite har missat själva poängen med serien. Fast det är ju bara min syn på saken :)
 
Nya avsnitt om bara nån dag eller två :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela