Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Min hatkärlek till Tom Cruise

Publicerad 2014-10-11 14:57:34 i Allmänt,

Efter två lite mer allvarliga inlägg ville jag återvända till något så lättsamt som film, och mer specifikt till min hatkärlek till Tom Cruise.
Det är något med hans hysteriskt hjärntvättade leende som får mig att rysa... Han är ju som bekant medlem i sekten scientologerna, och det hela är väldigt kufiskt. Hans beteende... jag kan inte sätta fingret på vad det är.. gör att man när man ser honom i intervjuer hela tiden får känslan av att han när som helst skall slita av sig ansiktet som visar sig vara en mask och under gömmer sig en alien med skrämmande agenda.
 
Så sammanfattningsvis tycker jag inte alls om Tom Cruise... och därför är det extra irriterande att han är med i många riktigt bra filmer, och många riktigt bra sci-fi-filmer.. och att han dessutom är en bra skådis.
 
Redan tidigt i hans karriär har vi ju Rain Man och Född den fjärde juli, som är riktigt bra filmer. På heder och samvete, från 92, är ju också helt fantastisk.. en av mina all time favourites.
En vampyrs bekännelse är ju också en klassiker.
 
Sedan har vi en rad filmer som är underhållande som följer.. som Mission Impossible etc.
Inte förrän 2001 börjar han dyka upp i de scifi-rullar varav många är filmer jag ääälskar.
Vanilla Sky (love it)
Minority Report
(sedan kom Den siste samurajen som inte är scifi men som jag tycker är så fin.. åh vad jag gråter av den)
Världarnas krig
 
och nu senast i Oblivion och Edge of Tomorrow, vilka båda är filmer som jag tyckte väldigt mycket om.
 
Känns jobbigt för mig detta...:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela