Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Vad håller skolverket på med?

Publicerad 2014-05-21 17:03:50 i Allmänt,

Jag som är som en liten dinosaurie och inte använder twitter (för att jag inte riktigt förstår mig på det om jag skall vara ärlig... behöver kanske en sådan där seniorkurs) har tagit del av Skolverkets senaste idioti via Sannas blogg, som jag uppmanar er alla att läsa både detta och detta.
 
Om jag skall formulera det med mina egna ord så kan man säga att det handlar om att Skolverket tycker att de är duktiga och slår ett slag för yttrandefriheten när de nu säger att skolor som skall bjuda in politiska partier skall bjuda in alla partier, även de med odemokratiska åsikter och åsikter som kränker t.ex. homosexuella eller invandrare. De tycker att detta är helt ok så länge de där otrevliga åsikterna inte får stå oemotsagda utan skolpersonal kan finnas där för att säga emot dem och förmedla skolans värdegrund.
 
Yttrandefrihet i all ära och allt sådant, jättebra grejer, men vi har ju även lagar som säger att man skall slippa diskrimineras och kränkas. Man skall också kunna känna sig trygg på sin skola. Känner man sig verkligen trygg där om det tillåts komma människor in på skolan för att sprida hat mot den person man är? Känns det verkligen så mycket bättre att sitta där och höra alla ens skolkamrater ta del av fördomar och kränkningar riktade mot en bara för att det står nån lärare eller en rektor och säger emot?
Jaha här står hela min skola och lyssnar på några människor som representerar ett helt parti som säger att de tycker att sådana som jag inte skall få finnas, och jag ser hur vissa "skolkamrater" står och håller med, men rektor Berg säger minsann emot så nu gör det inte ont i hjärta och själ mer
 
Blir helt matt, och ledsen. Hur fan tänker Skolverket här? Skall det inte kunna finnas en enda fredad zon för unga där de skall kunna existera med vetskapen att de är skyddade och inte blir utsatta. Framför allt inte utsatta för kränkningar som sanktioneras av skolan. För oavsett om skolorna nu blir tvingade till att agera på ett visst sätt så är det inte så de unga kommer känna. De kommer känna sig svikna av sina skolor. De kommer känna sig ensamma. Och det handlar om unga människor som redan kände sig utsatta och ensamma från allra första början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela