Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Jo det där valet då

Publicerad 2014-05-27 10:36:32 i Allmänt,

Hade inte tid att skriva igår, men många andra skrev de ord jag själv skulle ha skrivit. Kommer att länka till mer välskrivna inlägg vid senare tillfälle, men kortfattat är mina tankar dessa:
 
Jag blev mycket glad att F! och MP fick så mycket röster. Jag blev ledsen, rädd och skakad av att extremhögern fick så mycket röster, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Det känns som när man betraktar en pågående katastrof på avstånd utan möjlighet att ingripa och förhindra.
Och jag tänkte på min morfars ord. Inför valet då vi röstade om vi skulle gå med i EU och ja-sidan vann så sade han till mig (han som i Norge upplevt andra världskriget) att "Det Hitler inte kunde göra med våld, gör de nu med papper och penna"... och nu börjar det kännas sant. Extremhögern börjar få mer och mer makt och vi har redan serverat dem EU som en plattform till hela Europa.
 
Jag vet inte vad jag skall skriva. Jag mår bara dåligt av det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela