Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Att försöka skydda sitt barn...

Publicerad 2014-05-22 20:28:00 i Allmänt, Barn,

... är i det närmaste omöjligt. Och nu talar jag alltså om att försöka skydda sitt barn från en förtryckande samhällskultur full av förväntingar på människan utifrån det kön denne tillhör.
 
Jag hade ju tänkt sova nu men så kom jag på att jag var tvungen att få ur mig lite av mina tankar kring detta. Sanna skrev i sitt inlägg (som jag länkade till i förra inlägget) om några av de normer som samhället tvingar på en. Heteronormen, cis-normen och tvåsamhetsnormen.
 
Som förälder vill jag att mitt barn skall växa upp i frihet att skapa sin egen identitet och sitt eget sätt att leva utan att påverkas av de förväntingar som dessa normer skapar... men jag vet ju att det inte är möjligt. Dessa normer genomsyrar allt. Men jag gör det jag kan, efter den förmåga och kunskap jag besitter så att säga.
 
Får dock erkänna att tvåsamhetsnormen är det jag helt och hållet misslyckas med att motverka. Detta av många skäl. Framför allt så ser min son enbart man-kvinna-par omkring sig. Jag och hans pappa, min bror och hans fästmö, hans mormor och morfar.... Till mitt försvar kan jag ju säga att vi faktiskt inte umgås med så många (typ nästan inga alls) så det är inte så att jag suttit och valt ut par att umgås med. Hade funnit det uppfriskande att umgås med människor som lever andra typer av liv. Dessutom är han tre år och med en fokuseringsförmåga på några sekunder så hade jag försökt förklara eller få in i samtal alla olika tänktbara familjekonstellationer så hade jag aldrig kunnat föra samtal med honom.
 
Vad gäller hetero- och cisnormer så försöker jag som sagt var se till att han erbjuds leksaker och kläder från båda sidor av det man anser vara för pojkar och det man anser vara för flickor. Egentligen är det numer inte så att jag tänker på det på det sättet utan han väljer själv saker och kläder från båda kategorierna och mitt enda bidrag numer är att  jag inte "gör en grej av det". Jag försöker se till att han ser film och tar del av böcker som innehåller både pojkar och flickor av olika slag och i olika roller. Jag försöker att inte tala med honom som om jag förustätter att han är heterosexuell (inte för att jag talar i sexuella termer alls med en treåring, men ni fattar kanske vad jag menar).
 
Dock kan jag ju inte skydda honom från omvärlden och det är svårt tycker jag. Jag kan inte hindra främlingar att kommentera och fråga kring varför "min son ser ut som en tjej", att han "borde klippa sig och inte ha på sig rosa". Jag kan inte påverka att hans omgivning fnittrar lite extra och på ett speciellt sätt när han har "tjejglasögon" eller leker med en "tjejgrej". Jag tror inte ens att de flesta själva är medvetna om att de reagerar lite lite annorlunda i de situationerna, men jag märker att Nico börjar reagera på det. Ser att han funderar.
Kan inte stoppa folk från att fråga om hans tjejkompis är söt. Det fungerar ju inte riktigt att jag skall springa runt som en polis, för då vågar ju folk inte säga ett ord och det blir ju inte så kul för honom heller. Och han har ju dessutom redan hört vad de sagt även om jag försöker säga emot.
 
Hur tänker ni? Hur gör man?

Kommentarer

Postat av: Hans Odeberg

Publicerad 2014-05-24 16:59:18

Har läst det här fram och tillbaka några gånger nu. Som ärkekonservativ drabbas jag av samma problem, men från andra hållet. Jag vill ju ge mina barn traditionella värderingar (vilket inte har med färgen rosa att göra) i ett samhälle som sällan delar dessa värderingar.

Ordet normer funderar jag över en del. Själv har jag inget emot normer, ser det som naturligt att det finns en majoritet som är på ett visst sätt och lite minoriteter som beter sig annorlunda. Det som upprör mig är den svenska smala åsiktskorridoren och starka grupptrycket, som gör att den som kommer bort från den varma gemenskapen i flocken genast skall återbördas i dess mitt. Men det kanske bara är två sätt att uttrycka samma sak - att folk inte låter en vara sig själv.

Jag tror inte det går att komma ifrån grupptrycket och de tjatiga kommentarerna. Sådan är den svenska folksjälen. En anekdot: vi har fått höra många kommentarer om hur vår äldste son valt att ha långt hår och enbart klä sig i mjukisbyxor och T-shirt. Till och med lärarna på skolan hörde av sig och var bekymrade; det stod i kunskapsmålen att man skulle lära sig att välja rätt kläder till rätt tillfälle. Nu när grabben blivit Dr Who-fan, klippt sig som Matt Smith och går klädd i kavaj och fluga så lär de väl hitta något skäl att klaga på det med.

Så vad kan en stackars förälder göra, då?

En sak verkar tydligt att du gör redan: visar på alla alternativ, visar på det som ligger utanför mittfåran. Gör vi inte det, har barnen överhuvudtaget inte möjligheten att göra egna val.

Sen kan man lära barnen att emellanåt gå emot grupptrycket. Att tänka efter själv, göra ett val och sedan utbrista i ett Tiina Rosenbergskt "Fuck you" emot de som vill att man ska följa strömmen. Vilket i och för sig kan straffa oss föräldrar när de unga kommer i tonåren och inte vill följa våra förmaningar. Det jag försöker göra här är att resonera och diskutera med barnen, få dem att fundera över varför de tar sina beslut. Ok, grabben, så du vill sluta med truppgymnastiken/fotbollen? Varför? För att kompisarna tycker det är töntigt, eller för att du själv tröttnat på det? Och varför, i så fall? Låter man barn tänka och ta egna beslut, så blir man så småningom förvånad över hur kloka beslut de kan ta. Även när det inte är de beslut man själv hade tagit.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela