Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Whip it

Publicerad 2014-03-28 21:39:00 i Allmänt, Feminism och genus, Film,

Nu har jag då äntligen fått se filmen Whip it, och den var lika underbar som alla sagt. Har en stark känsla av att jag kommer se den väldigt många fler gånger.
Det enda jag hade svårt för var den underliga och högst osannolika undervattenssexscenen, som gav mig andningsproblem (vilket jag alltid får när jag ser film där människor är under vatten - börjar av någon anledning alltid hålla andan). I övrigt - perfektion typ. Kan dock tyvärr inte gå in på vilka delar av filmen jag tycker mest om utan att spoila... så lägger in en bild och spoilar efter den... så har ni tänkt se filmen så läs inte mer nu!
 
 
 
** SPOLIERS**
 

De saker jag tyckte mest om med filmen, förutom alla supergrymma coola tjejer, var att den visade på en stor variation bland de kvinnliga karaktärerna. De möts i sitt intresse men har olika liv och livsstil. Filmen har inte heller den där klassiska "skit i allt och gå din egen väg" där kvinnan måste antingen foga sig eller förlora allt annat för att uppnå sitt mål, utan den visar mer att man kan få världen av foga sig... eller hur jag nu skall förklara denna tanke på ett sätt som går att förstå.
 
Jag älskar också att det inte är något klassiskt happy ending kärleksmässigt där hon förlåter och allt blir bra utan att hon står upp för sig själv. Även om hon initialt blir ledsen så fortsätter inte allt fokusera på detta utan hon skakar av sig det och han blir oviktig.
 
Love it
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2014-03-30 20:57:03

Åh, visst är den bra! Men den där undervattensscenen, alltså... Jag skrev ett inlägg om just sådana scener nyligen (lyckas inte länka just nu), jag fattar inte varför de envisas med att ha sådana scener i filmer.

Svar: Jo jag läste ditt inlägg då det var nytt och tänkte på det när jag såg scenen :) Fattar det inte heller.. är så ofta man ser sexscener i filmer där man tänker.."Eeeh det där kan inte vara speciellt skönt/avslappnat".. och ibland helt ologiskt... som penetrerande heterosex i duschen när personerna är väldigt olika långa... och de båda fortfarande står upp helt normalt...så att hans kön borde vara mer i hennes navelhöjd eller så.. :)
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela