Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

När man bara tröttnar på hela nätet

Publicerad 2014-03-11 12:59:00 i Allmänt, Åsikter,

Lämnade idag en grupp jag varit medlem i på Facebook då jag tröttnade på alla de smygrasistiska, homofoba och sexistiska kommentarer som smyger sig in i varje diskussion. Eller framför allt tröttnade jag på det bemötande man får när man påpekar detta. För naturligtvis kan ingen erkänna att de kanske uttryckt sig dumt, och få människor vill ju själva säga ifrån och betraktas som "jobbiga"... eller ser de inte alls problemet, vilket jag tycker är än mer sorgligt.
 
Men eftersom jag var den som tog upp det hela så var ju naturligtvis jag en jävla bitch... och nu kunde minsann folk engagera sig. Kommentarer om att gruppen ju faktiskt inte är till för just människor som är anti rasism, homofobi och sexism... så då kan man ju inte kräva att människor inte skriver sådana saker? Kommentarer om yttrandefriheten.... detta ständiga argument som används av de som inte fattat innebörden av begreppet och av dem som anser att det är ett bra försvar för att få lov att fortsätta kränka andra. Och så, såklart, kommentarerna om att jag inte fattar skämt.... det är ju bara på skoj... roooligt är vad det är när vi cementerar fördomar och upprätthåller stereotyper... Dumma mej som inte fattar det!
 
Och då blir jag liksom bara trött.... men mest ledsen... Att jag är den som skall betraktas som dum för att jag står upp för andras rättigheter. Att jag är dum för att jag "kränker" de som kränker andra genom att påpeka att det faktiskt är det de gör. Och ledsen för att så få står upp och säger att man kanske inte behöver använda den typen av kommentarer.
Trött på allt hat som bara finns överallt och aldrig tar slut.
 
Och då tänkte jag på detta inlägg av Moralfjant och så mådde jag lite bättre i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela