Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Mary Stuart Masterson - en barndoms idol

Publicerad 2014-03-31 19:54:44 i Allmänt,

När jag försökte komma på vilka kvinnor på filmduken som gjorde stort intryck på mig under min uppväxt så insåg jag att Mary Stuart Masterson återkom flera gånger.
 
Hon spelade bland annat den tuffa trummisen Watts i Some kind of Wondeful som var min absoluta favoritfilm som ung. Jag ville så gärna vara henne. Sådär cool "som en kille".
 
 
 
I den filmen var det dock mest hennes karaktär som gjorde intryck. I Stekta gröna tomater är hon en av flera underbara kvinnliga karaktärer i en film med härligt manus. En film som utmanar synen på kvinnor på flera olika plan. Också en av mina absoluta favoritfilmer, och en film som alla borde se.
 
 
I filmen Benny och Joon är det kanske inte kvinnans frigörelse som står i fokus utan är mer en gullig film om rätten till att leva sitt eget liv även om man är annorlunda. En riktigt charmig film.
 
 
Sedan var hon också med i filmen Bad Girls, som jag vet fick väldigt dålig kritik av typ alla men som jag faktiskt tyckte om väldigt mycket. Då kunde jag inte sätta fingret på varför, men idag tror jag att det var just att det handlade om tuffa självständiga kvinnor som bryter sig loss från förtryck.
Och man får ändå tänka på att detta är filmer jag tyckte om som ung... Vad jag hade tänkt om jag såg dem på nytt idag vet jag inte.
 
Kan i alla fall sammanfatta med att konstatera att Mary Stuart Masterson spelade många av de roller som gjorde ett stort intryck på mig som ung eftersom hon ofta spelade kvinnor som går sin egen väg på ett eller annat sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela