Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Diskussioner som gör mig vansinnig

Publicerad 2014-03-02 19:35:00 i Allmänt, Åsikter,

Ibland hamnar jag i diskussioner som slutar med att jag måste lämna dem för att allt jag vill göra är detta:
 
Så var det idag... Jag tror jag raderade och skrev om varje inlägg jag skrev i den diskussionen minst tre gånger för att undvika att gå över gränsen och bara bli otrevlig.
 
Det hela började med att någon lade ut denna bild med en rubrik som innehöll bland annat "På allvar... Hur dum får man vara!?" och "sätter man sig i en främmande bil (...) så får man ju nästan skylla sig själv..."
 
 
För det första tycker jag att det säger ganska mycket om den våldtäktskultur vi lever i när någon (många, för tyvärr är nog denne individ långt ifrån ensam) läser en artikel och sedan väljer att länka den för att kommentera... inte om hur vidrigt det är att sådant händer... inte hur synd det är om den traumatiserade tjejen... inte om hur  fruktansvärda och omänskliga förövarna är som gjort detta... utan väljer att kommentera hur dumt offret betedde sig.
Och jag kan verkligen inte förstå hur man tänker när man gör detta? Förstår man inte hur man blir en del i att upprätthålla en våldtäktskultur där en del av ansvaret läggs på offret?
 
Jag kan absolut tycka att om man har möjligheten undvika onödig risk för sin egen skull, och rekommenderar ingen att ta svarttaxi, gå ensam på natten osv. MEN jag anser inte att det är ett krav och när en våldtäkt redan skett skulle jag ALDRIG bete mig så vidrigt att jag kallade offret dumt och tyckte att denne fick skylla sig själv.
För som en annan kommenterade i denna diskussion så är relaionen med en man det mest riskfyllda en kvinna kan utsätta sig för statistiskt sett, och där avråder man inte eller säger "skyll dig själv"..
 
Det finns bara EN ENDA viktig aspekt i detta fall, en enda sak att ta fasta på, och det är att hon sa nej och männen struntade i det. Allt annat är ovidkommande. Och framför allt vet ingen av oss detaljer eller omständigheter efter att ha läst en liten notis i en tidning som ger oss rätt att döma.
 
Personen som jag diskuterade med försökte sedan förklara sig med/försvara sig med orden:
Jag tycker att män som våldtar ska få långa allvarliga straff. Jag tycker att domstolarna ska sluta vara blåögda och skylla på mäns sexualdrift utan se sanningen, att det handlar om män som utövar sin makt. Jag tycker att ett nej ska vara ett nej och att en man ska förstå av sig själv när en kvinna inte vill. Jag tycker att våldtagna inte ska behöva känna att det är deras fel för att de hade en kort kjol eller var för fulla för att göra motstånd. Jag tycker att alla ska våga anmäla. Men jag tycker att man inte ska gå på platser där man vet att det kan vara farligt. Så som mörka skogsstigar, svarttaxibilar, ödsliga gränder osv.

Nej, men nu är det ju så att ett nej inte kommer att tas som ett nej, att domtolar inte kommer döma hårda straff, att offret inte kommer sluta ifrågasättas och att kvinnor kommer våga anmäla så länge vi har ett samhälle där människors första instikt när de läser detta är att kalla offret för dum och skriver att hon nästan får skylla sig själv. För så länge det finns det så stöds en kultur som säger att det är värre att våldta vissa kvinnor än andra, att det finns omständigheter som gör en våldtäkt mindre hemsk och att en kvinna själv bär en del av ansvaret för om hon blir våldtagen eller inte. 
Inte fan skulle jag vilja anmäla om jag var hon efter att ha sett en kommentar som detta. För hon vet att det kommer fler. Hon vet att det där ifrågasättandet  kommer komma från polis, i rättegång, överallt. 
 
Och det finns INGA försvar eller bra förklaringar till att skriva "hur dum får man bli?" eller att hon nästan får skylla sig själv om en kvinna som utsatts för en våldtäkt - För det gör man bara inte.
 
Så nu är jag förbannad, och personen som skrev det hela verkar inte alls fatta utan tycker att jag är dum som inte fattar vad hon menar.
Och jag har fått använda all min kraft för att inte bara bli skogstokig och lämna konversationen med denna:
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela