Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Att se andra som de individer de är

Publicerad 2014-03-20 09:16:03 i Allmänt,

Det finns säkert en hel del att analysera i denna video och säkerligen kan man argumentera fram och tillbaka kring deta hela.. men jag väljer att inte analysera på det planet alls utan bara gå på den första känslan jag fick när jag såg den. Det första intrycket den gav.
 
Detta är alltså en liten film där man som ett "experiment"/konstprojekt/to make a point har tagit en homosexuell person och en homofobisk person, som aldrig träffats förr, och så skall de kramas framför kameran.
 
 
Förutom att jag verkligen får ont i min mage när jag ser och hör homofobernas initiala reaktioner så tycker jag att det hela säger så mycket om hur allting förändras när vi kommer nära andra människor... när "de där" plötsligt blir en del av ett "vi" som man själv ingår i. När den anonyma personen blir en individ, en människa. Att det bara är när man verkligen ser varandra som förståelse och gemenskap kan skapas och hatet kan läggas åt sidan och försvinna.
 
Men att det skall krävas att någon kommer in och bestämmer att man måste kramas för att man skall kunna nå den punkten att man ser någon annans mänsklighet och värde är egentligen förskräckligt sorgligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela