Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Vad skall man säga och inte?

Publicerad 2014-06-05 20:02:03 i Allmänt,

Idag hamnade jag i något av ett dilemma när Nico skulle klippa sig då jag började fundera över om det är bäst att säga att han sin problematik eller inte. Jag är ju av den fasta övertygelsen att man bör vara öppen och tala om alla typer av diagnoser och liknande för att det skall avdramatiseras och för att det inte skall vara något man skäms över. Å andra sidan kan människor dels ha fördomar kring autism och jag vill inte att han skall behöva känna sig särbehandlad och dels blir det så konstigt om jag skall säga det över huvudet på honom när han är med -  då blir det snarare som om man gör en grej av det hela.
 
Nu gick det hela bra ändå eftersom rutinen var som vanligt (med undantag för att Nico blev väldigt upprörd och nästan fick panik när frisören skojade och sa att den taggiga saxen var en krokodil som skulle mumsa i sig hans hår...). Han fick sitta i Blixten-bilen (den dagen han växer ur den får vi se hur det går) och satt någorlunda still tills han tröttnade och vrålade:
Nu är det klart. Jag vill ha en stjärna!
Så då fick han en stjärna sprayad i håret och var mycket nöjd. Hoppade ner från stolen och ropade:
Klubba!
Och så fick han en klubba när jag betalade och så var han nöjd.
 
Men det är svårt det där tycker jag... När och till vem man bör eller inte bör berätta. Jag försöker tänka på mig själv som barn. Om de hade vetat min diagnos då, om jag hade velat att andra skulle veta. Det hade ju å andra sidan varit väldigt skönt att slippa alla missförstånd, att slippa bli livrädd för oväntade saker, att slippa att människor tyckte att man var ouppfostrad eller konstig för att man gjorde eller sa saker på ett speciellt sätt och så vidare. Men å andra sidan hade jag kanske känt mig ännu mer som ett miffo.
 

Kommentarer

Postat av: Hans Odeberg

Publicerad 2014-06-05 21:49:07

Ja, svårt vad och hur man ska säga något till främlingar. En del kan bli alldeles hispiga, medan andra tar det bra.

Själv har jag en son som har cancer. Eller hade, hoppas vi. När det var som värst och han såg ut som en koncentrationslägerfånge behövde inte mycket sägas. Men nu, när håret växt ut och vikten kommit tillbaka och han ser helt "normal" ut, men inte orkar som andra barn eller tappar humöret. Vad gör vi då?

Det som funkat för oss är att inkludera grabben. Vi kan läsa av honom någorlunda. Vill han hålla det för sig själv, då håller vi tyst. Vill han berätta om läget så får han göra det. Just det där med att prata över huvudet på barnen har både vi och andra föräldrar i samma situation upplevt blir väldigt fel. Barn är inte dumma, bara för att de är upprörda eller trötta.

Nu är vår grabb 9, så han är rätt lätt att kommunicera med. Jag vet inte hur det är med er. Jag vet inte hurpass han själv är medveten om sina egna behov, och kan meddela er om vad han vill eller inte vill ge sig in i. Inte heller något du behöver prata med främlingar om, inklusive mig.

Men mitt råd blir i alla fall: låt grabben vara med i besluten så långt han kan.

Svar: Min son är såpass liten och kan fortfarande inte använda språket tillräckligt väl att han skall förstå riktigt vad det handlar om. Fast skulle jag gissa så skulle han i de flesta fall inte gynnas på ett sätt han uppskattar av att man berättar, och därför gör jag oftast inte det. Risken finns alltid att människor blir sådär "sympatiskt gulligulliga" och nästan pratar bebisspråk med honom och det hatar han.
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela