Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Bara vara barn

Publicerad 2014-06-24 19:19:00 i Allmänt, Barn,

Själv är jag fortfarande inte helt i form för insiktsfulla och viktiga inlägg, och måste säga att tyvärr har drevet med massa hot mot Lady Dahmer och andra stora feministbloggare gjort mig lite extra försiktig med vad jag skriver. Inte så att jag tror att jag plötsligt skall bli påhoppad... så "viktig" är jag nog inte i antifeministernas ögon... men jag trivs ganska bra med min lagom stora/lilla och väldigt snälla skara läsare och vill nästan inte skriva saker som kan locka till sig fler... Knäppt... Jag vet.
 
Med Lady Dahmer och Fanny skrev två bra inlägg idag om det där med att låta barns vänskaper vara just vänskaper och inte börja köna och läsa in heteronormativa kärleksmotiv. Jag har varit skitnoga med det. Nico umgås mest med flickor och jag nämner aldrig något om kärlek eller liknande utan benämner hans kompisar som kompisar och inget annat.
Jag tror inte ens att Nico börjat reflektera över det där med kön. Av någon anledning så kallar han alla för "han" och vill gärna ha samma saker eller kläder som sina tjejkompisar så det blir Mimmi Pigg-kepsar och liknande. Han har inte alls någon uppfattning om att det skulle vara skillnader mellan könen och tror aldrig att de andra barnen i hans förskolegrupp tar upp sådant heller. Skönt det.
 
Sedan vet jag ju att det finns de som tycker det är skithemskt om man inte tydligt poängterar för sitt barn vilket kön de har... Tror att de blir förvirrade and so on. Men jag fattar verkligen inte vad han har för nytta just nu av att definiera sig själv som pojke? Är ju inte så att jag döljer det för honom heller... jag gör bara ingen grej av att hela tiden tala om det eller lägga vikt vid det. Förr eller senare lär han inse det ändå. Och vad är det i hans identitet som är beroende av att veta vilket kön han har? Den enda anledningen som jag kan se är om man anser det vara viktigt att ens barn lägger sig till med de karaktärsdrag som är förknippat med ett specifikt kön, och det tycker jag inte är viktigt. Tvärtom tycker jag att det är viktigare att han själv känner hur han är som person och hur han vill vara och vad han tycker om oberoende av vad samhället anser att en pojke skall tycka/vara/gilla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela