Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Tankar om skolan

Publicerad 2014-07-13 10:42:35 i Allmänt,

Vaknade nu på morgonen med jättehuvudvärk och ser att det inte direkt är badväder ute. Funderar på vad man skall hitta på. Hade gärna velat göra något skoj med Nico men orkar inte åka ensam speciellt långt, och maken måste passa på att använda tiden till att få något gjort här hemma.
 
Tänkte passa på att tipsa om en intressant artikel som jag haft sparad i en flik i evigheter på datorn för jag har tänkt att skriva om den, men har inte fått tiden till det och så glömdes den lite bort. Den handlar om den roll skolan har om lärandet är livslångt och tankar kring vad vi egentligen lär oss i skolan idag.
 
Jag tycker inte att artikeln är intressant på grund av att jag anser att de nödvändigtvis har rätt i allt de säger, utan att den väcker intressanta tankar. Jag anser att skolan är viktig och att det finns vissa baskunskaper som är bra att ha även om man praktiskt kanske inte använder det senare i livet, saker som är viktiga för att få ett slags sammanhang och för att öka förståelsen för andra. Men jag kan hålla med att skolsystemet börjar hamna efter sin tid lite. Mycket av det som är väldigt viktigt att kunna i dagens samhälle är fortfarande inte prioritet i skolan (man borde definivt ha mer om datorer enligt mig). Sedan tycker jag att skolan idag är väldigt oflexibel i sin utformning. Även om det finns hur många underbara lärare som helst som verkligen gör allt de kan för att modernisera undervisningen och ta tillvara de olika individernas sätt att lära och deras olika intressen så tillåter själva systemet inte speciellt stora utvikelser. Framför allt så finns ju inte tiden för lärarna att kunna se till varje elevs behov. I alla fall inte på de skolor där jag arbetat. Jag var helt chockad över den arbetsbörda lärarna hade och imponerad att så många av dem faktiskt ändå försökte göra varje lektion till något speciellt.
 
Men kanske inte kan uttala mig för mycket då jag inte har något konkret exempel på hur man hade kunnat göra det annorlunda (förutom fler lärare i skolan, med högre lön).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela