Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

... och så lite politik

Publicerad 2014-07-05 22:03:00 i Allmänt, Åsikter,

Appropå freaks så tycker ju SvD:s ledarskribent Per Gudmundson att hela vänsterrröelsen är en freakshow... det är i alla fall vad han skriver. Jag blev ju genast lite nyfiken och undrade vad är det för sjuka saker de olika "vänsterpartierna" (där han inkluderar V, F! och MP) vill??
 
Jaha... de vills dels att arbetare skall ha bättre villkor, lite mer fritid (inte bara liv som cirkulerar kring arbete) och skapa lite rörlighet på arbetsmarknaden med sextimmars-arbetsdag och friår. Flexibilitet och lite avstånd från den religiöst grundade tvåsamhetsnormen genom att riva upp äktenskapsbalken och öppna upp för t.ex. månggifte. De vill värna om djur, natur och hälsa genom att få ner köttkonsumtionen. De vill ha ett genusråd som fokuserar på genusfrågor och jämlikhet och annat sådant "galet".
 
Är det en freakshow? Att bry sig om andra människor, att inse att alla människor inte är likadana och inte skall behöva leva likadant, att inse att människor kanske inte bara skall behöva jobba och slita hela livet, att anse att djur har ett värde annat än som mat, att tänka jämlikhet och genus....? Det är en freakshow? Vårt samhälle är mer illa ute än jag trodde om folk anser att det där är rena galenskapen... och jag vet att vi mer än någonsin behöver just de partier som föreslår dessa tosserier.

Kommentarer

Postat av: Freja

Publicerad 2014-07-07 01:52:28

En valrörelse borde handla om visioner, inte om vad som händer i min privata plånbok efter valet. Visioner är det väl bara de tre partierna som har, men jag förstår att borgarskribenter har svårt att förstå konceptet. "Men HALLÅ, jag vill veta hur det här påverkar MIG! Och jag vill inte behöva tänka själv..."

Svar: Ja visst är det trist att politik för många enbart handlar om hur de själva påverkas, när det borde handla om ett bättre samhälle för alla.
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela