Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Hur ser en feminist ut?

Publicerad 2014-07-10 19:29:00 i Allmänt, Feminism och genus,

Jag råkade berätta hela den där grejen med att jag känt mig tvungen att raka benen för en på mitt jobb. Hon såg förvånad ut och berättade att hon aldrig kunnat gissa att jag var feminist för att jag inte såg sån ut.
Väldigt nyfiken undrade jag hur hon trodde att vi skulle se ut, och det visade sig att svaret var "som en hippie".
 
Och om jag skall vara riktigt ärlig så skapade hela den konversationen väldigt blandade känslor. För på något sätt insåg jag ju att hon tyckte att jag inte såg tillräckligt skum eller ful ut för att vara feminist, och en liten del av mig blev lite smickrad (nu är jag fan ärlig) medan en liten del av mig blev sne över de fördomar som finns. En annan del av mig blev också lite besviken på mig själv att det inte är helt uppenbart att jag är feminist... och jag kände att jag borde anstränga mig mer för att tala om frågorna... eller är det så att ingen egentligen lyssnar när man pratar om sådant och att det ändå inte lyser igenom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela