Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Ursäkta min frånvaro

Publicerad 2014-01-24 09:52:37 i Allmänt,

Jag har inte riktigt tid att skriva den här veckan känner jag. Börjar på långa inlägg men avslutar dem aldrig. Har bland annat läst en hel del på Fannys blogg och försökt göra en analys av mitt eget förhållande. Tycker att det är svårt. Det enda område där jag egentligen själv kan observera en ojämställdhet är i föräldraskapet, att jag som kvinna omedvetet förväntas ta ett större ansvar eller i alla fall ta ansvar över andra delar (de mer tråkiga sådana). Något som jag också faktiskt känner mig lite medskyldig till då jag mot min mans vilja tjatade till mig i princip hela föräldraledigheten.
 
Om man utgår från den gamla boken Det kallas kärlek, så känner jag egentligen bara igen mig i den del som handlar om att det i ett förhållande ofta blir så att kvinnan är mer intresserad av att lära känna mannens vänner och ta del av hans intressen än tvärtom (även om vi i stort har samma intressen).
 
I övrigt tycker jag att det är svårt att analysera ett system jag själv är en dle av och tycker att det är svårt att hitta exempel på det man skulle kunna kalla "vardagsförtryck" som jag känner stämmer in på hur det ser ut hos oss. Min man talar inte manspeak, han kan vara känslosam, han är intresserad av feminismen och i sådana frågor ger han mig som kvinna tolkningsföreträde. Vi delar samma värderingar, han har inte mer inkomst eller kapital än mig, han fattar inte mer beslut än mig....
Jag lever ju dock inte i en illusion att vi skulle vara unika och helt ha undvikit de patriarkala normer som präglar vårt samhälle - så exempel på hur dessa kan ta sig uttryck i vardagen i ett förhållande tar jag gärna emot.
 
Annars har jag mest sysslat med att vara med min son som vägrar gå till dagis - något jag måste utreda tillsammans med personalen där då han har långa underliga historier som förklaring till varför.
Jag har också haft allehanda möten med människor kring saker jag just nu inte vill ta upp i bloggen. Juridik är krångligt men börjar fasen bli expert.
 
Har också läst bra blogginlägg, varav de jag just nu kommer ihåg och kan tipsa om är:
 
Sannas inlägg om Normkritik.
 
Moralfjants inlägg om hur man skall reagera när någon påpekar att man förtrycker.
 
Tempelmans inlägg med en tänkvärd twist.
 
Nu telefonsamtal och arbete och annat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela