Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Ordbajseri?

Publicerad 2014-01-14 12:02:46 i Allmänt,

Detta inlägg baseras på en kommentar jag läste på Blekks blogg och jag vet att hon mest ansåg att det som skrevs i kommentaren var ordbajseri, men jag har funderat lite kring det hela och tycker att det är en relevant tanke och vill därför resonera lite kring det. Observera dock att detta är lite lösa tankar, som jag mycket väl kan tänka helt fel kring, så jag är väldigt öppen för att man rättar mig om jag tänker helt fel eller ger mig sina synpunkter på det hela.
 
Kommentaren handlade helt enkelt om faran med att klumpa ihop män och säga att "så här är de". Att det i detta skulle finnas en risk för det man kallar självuppfyllande profetia - att man blir som det förväntas att man skall bli.
 
Jag skulle vilja säga att jag inte håller med om man försöker använda det som ett argument för att aldrig generalisera kring män (eller kvinnor). Att generalisera krävs ibland för att lyfta fram och belysa samhällsstrukturer och återkommande mönster.
 
Men jag kan också se problemet i att man kan tänka sig att man i och med generaliserandet ibland upprätthåller könsstereotyper genom att hävda att ett visst kön är på ett visst sätt. Och att den utpekade gruppen får svårt att bryta det mönstret då de inte får någon möjlig utväg.
 
Går det att förstå hur jag tänker? Jag känner dock att det är en svår fråga eftersom man inte kan välja det ena eller det andra.... Även om männen inte är den förtryckta gruppen så hamnar de i samma situation beträffande förmågan att bryta ett mönster som kvinnan befinner sig i.
Kvinnor ÄR såhär - men var inte så. Män ÄR så här - men var inte så.
Hur når man en lösning? Hur hittar man ut? Någon som vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela