Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Happy tisdag då

Publicerad 2014-01-21 11:53:59 i Allmänt,

I natt sov jag sammanlagt ca 1-2 timmar på grund av en kombination av gråtande barn, sparkande barn, värkande rygg, snarkande man och högt kurrande katt. Nu sitter jag på jobbet och på gränsen till medvetslös.
Hade jättebra tankar om vad jag skulle skriva om när jag läg och stirrade i taket i natt men dessa har nu ersatts av ett statiskt brusande ljud och inte mycket vettigt alls kan produceras.
 
Kan i alla fall säga att några av de saker jag anser vara viktigt med att jobba mot steretypa könsroller och utseendehets är för att kvinnor skall kunna se ut mer såhär, om de vill, och män skall kunna vara mer såhär, om de vill. Nu tror jag dock inte att företaget i fråga gällande skyltdockorna med könshår bryr sig ett dugg om kvinnokamp utan enbart vill ha uppmärksamhet, tyvärr. Störde mig dock otroligt på att man på TYT lyfte frågan genom att två män skulle sitta och tycka till kring om de anser det vara trevligt med håriga kvinnor. Varför skall männens åsikt alltid vara i fokus!? En kvinnas knullbarhet är tydligen det viktigaste i världen.
 
Även om jag inte är sådan som person, önskar ibland att jag vore det, så gillade jag mycket Fannys inlägg om att man faktiskt inte bara kan vara snäll utan kanske måste se till att uppfattas som ett hot för att åstadkomma förändring.
 
I övrigt har jag egentligen massor mer tankar efter Belindas jäkla program, men känns som om alla skrivit så mycket om det de senaste dagarna att jag inte vet om jag har så mycket mer att tillföra. Sitter fortfarande med den där enorma frustrationen över att ett program som kunnat bli något vettigt bara flamsades bort. Egentligen hade man kunnat ta programmet rakt av och bara i slutet av varje delmoment lagt till några förklarande, problematiserande eller intelligenta frågor samt påpekat att det man tar upp är en mycket liten (och i vissa fall ovanlig) del av feminismen för att det hela skulle ha funkat utmärkt.
Belinda själv satt i debatt och sa att det hon hade velat var just det som sker nu, att det debatteras mer kring feminismen och att "riktiga frågor" lyfts. Med detta resonemang ser jag ett antal problem:
1. Feminismen kritiserades jävligt mycket redan innan och har alltid gjorts
2. Feministiska frågor debatteras alltid av feminister och andra, och de "stora frågorna" var aldrig glömda
3. De "små frågorna" är inte oviktiga - som jag tagit upp innan
4. Man kan hålla på med båda stora och små frågor... vilket inte framkommer
men främst av allt
5. De som inte deltar i debatten efteråt utan bara ser hennes program får en jävligt skev bild av feminismen och det sprider vanföreställningen om att feminister bara fjantar runt med hitte-på-problem
 
Åååh vad jag behöver sova

Kommentarer

Postat av: Erik

Publicerad 2014-01-23 09:12:12

Om din man snarkar mycket och ofta och det stör dig:
- näsplåster (finns på apotek men dyra)
- nasonex. Spray man sprayar på mot näsvingarna. Receptbelagt.
- Bettskena. Riktigt dyrt om man ska ha en ordentlig.

Jag använder alla 3 :-) men det funkar. Framförallt näsplåster och nasonex.

Svar: Tack för tipset :)
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela