Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Varför vet jag inte mer om samer?

Publicerad 2014-02-27 13:22:00 i Allmänt, Åsikter,

Jag vet inte om jag är lite annorlunda eller något men jag kan helt plötsligt bara komma på en orättvisa som gör mig helt vansinnig och gå och tänka på det hur länge som helst.. Som idag, denna torsdag förmiddag kom jag helt plötsligt på att jag vet noll om samer och kände en enorm ilska över detta.
 
Men är det inte underligt att jag vet mer om amerikas ursprungsinvånare än våra egna? Jag kan inte påminna mig att vi egentligen talade något alls om samer i skolan... så om det nämndes så kan det bara varit i korta ordalag. Varför? Det borde väl vara mer rimligt att man talade om det i massor av skolämnen... framför allt vår historia av att diskriminera samer och behandla dem som skit. Vi gnäller ju väldigt över när andra länder gör sådant så varför tystar vi helt ner vår egen historia inom ämnet?
 
Blev som besatt och började googla samer så det stod härliga till. Kan inte släppa ämnet. Kommer nog återkomma till detta...

Kommentarer

Postat av: Ulrica

Publicerad 2014-02-28 13:45:15

Håller med. Det är verkligen pinsamt så lite vi vet om samerna. Men nu står det faktiskt mer tydligt i våra nya kursplaner och betygskriterier (iaf för so i klass 6 som jag undervisar i) att eleverna ska känna till och veta om samerma tex i religion. Kanske kan det alltså bli bättre framöver.

Svar: Vad bra att det verkar gå åt rätt håll!
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela