Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Jag, en projektledare?

Publicerad 2014-02-18 16:57:14 i Allmänt,

HejBlekk skrev ett mycket intressant inlägg om hur man implementerar jämställdhet i relationer. Hon uppgav fyra punkter som hon tyckte var viktiga och tänka på, och jag kände att tre av de punkterna inte var så relevanta i just mitt fall. I min relation så delar vi lika på vad som skall göras i hemmet osv, vi talar inte om manligt och kvinnligt och jag kunde inte heller identifiera mig i "paketsexualitet" för det är inte riktigt vår stil.
 
Dock så är punkt tre så väldigt träffande för vår relation. Jag är verkligen projektledaren. Jag har koll på läkarbesök, föräldramöten, vad som skall handlas, när folk fyller år.... you name it. Detta är något som jag sett som ett problem redan innan men aldrig sett på det som ett jämställdhetsproblem. Det är inte heller så att min man inte är medveten om det utan han anser också att det är ett problem. Men det är såååå svårt att bryta. Jag kan liksom inte. Jag MÅSTE ha kontroll. Trots att det knäcker mig.
Det är ju också väldigt mycket att inkompetensförklara sin partner om man utgår från att denne inte kan ta ansvar över saker själv (och han överlevde ju uppenbarligen innan vi träffades).
Frågan är HUR man bryter mönstret... Förslag?

Kommentarer

Postat av: micro113

Publicerad 2014-02-18 21:22:51

Mitt förslag är att du börja med att backa bort från det som är "hans". Låt honom hålla reda på sina läkarbesök, tandläkarbesök, uppgjorda tider, sociala kontaktnät.

Handlingen kan du lära dig att backa från varannan vecka. En vecka är det ditt ansvar att se till att allt kommer hem, nästa är det hans. Glömmer han något så blir det en extra tur till affären - ganska snabbt kommer han att lära sig att kolla av, och du kommer lära dig att han grejar det där.

När det är möten - t ex föräldramöten som han skall gå på - sluta berätta för honom NÄR mötet är, istället för att påminna honom så lär dig fråga honom så han måste ha koll på det själv.
Du lär dig att han kan kolla själv, han lär sig att han skall ha koll på såna saker.

I min familj har vi bytt projektledare inom vissa områden. Förr var det jag som hade koll på kyl osv. Numer är det han. Våra egna möten och grejor sköter vi själva, och sådant som gäller annat hjälps vi åt med.

Jag håller med dig, den enda punkter som har varit aktuell för oss också var just att jag inte skulle vara familjens projektledare utan överlåta ansvar också åt de andra.

Svar: Tack för tipsen! Det är ett svårt mönster att bryta... jag har i alla fall lyckats bryta att vara projektledare åt alla andra i min omgivning också... Kontrollfreak
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela