Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Inte kan väl jag?

Publicerad 2014-02-15 18:46:46 i Allmänt,

När man talar om patriarkat och kvinnors förhållanden på t.ex. arbetsmarknaden så får man ofta höra det där om att det är kvinnornas eget fel om de inte lyckas med karriär eller högre löner. Man vill hävda att kvinnor är dåliga på att ta för sig, kräva saker, förhandla och ta ledande positioner. Och man vill gärna få det till att det på något sätt skulle vara en kvinnlig medfödd egenskap att inte ha det där drivet i sig.
Jag skulle hävda att kvinnor matats med detta sedan barnsben och på det sättet införlivat denna bild i sin självbild. Överallt de tittat har de sett manliga chefer och lärts att kvinnor gör vissa saker och män andra.
Då jag själv alltid ansett mig vara driven, har studerat massor och verkligen "velat något" i mitt arbetsliv så har jag inte insett att detta faktiskt var en del av mig själv också... Alltid tänkt att jag kan om jag vill, men att det inte riktigt varit läge. Men plötsligt insåg jag hur hjärntvättad jag hade varit.
 
Jag har inte velat ta upp det innan då det ännu inte är helt klart och kommer därför inte berätta så mycket mer om det just nu, men jag har erbjudits en tjänst som kan sägas vara en form av chefsposition. Och ingen blev mer förvånad över detta än jag själv. Jag sökte en tjänst som jag trodde att jag inte kunde få, men det visade sig att de ansåg att jag var väldigt välkvalificerad. "Inte kan väl jag?" hade jag hela tiden tänkt, och plötsligt förstod jag hur dumt det var. Varför skulle inte jag kunna? Klart jag kan. Jag är ju hur kunnig som helst.
 
Jag vet också att en del av de andra sökande var män. Män som var yngre än mig. Män som hade mindre utbildning än mig. Män som hade mindre erfarenhet än mig. Inte tänkte de "inte kan väl jag?", för män matas från barnsben med att de kan. De lär sig att tro på sig själva.
 
Och det är inte så himla lätt att bryta det mönstret, men jävlar vilken befrielse det är när man gör det! Plötsligt känns det som om jag skulle kunna vad som helst. Klarar vad som helst.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela