Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Stressighet vs förutsägbarhet

Publicerad 2014-08-22 20:13:41 i Allmänt,

Nu är det fredag. Efter ännu en fullpackad arbetsdag så kan jag äntligen ägna mig åt mitt eviga kvällsnöje - YouTube. Idag var det ett stort antal intervjuer med Russel Brand och Ricky Gervais som stod på menyn.
 
Har för övrigt funderat en hel del på det något motsägelsefulla i min personlighet gällande aktivitetsnivån. Jag är ju alltid trött och har svårt att hantera stress men har ändå alltid en massa projekt på gång och kan inte riktigt slappna av... Men nu tror jag att jag funnit vad det är som orsakar detta konstiga beteende.
Jag avskyr oförutsedda händelser och mina projekt och mitt planerande är mitt sätt att försöka lämna så få luckor som möjligt öppna för spontana händelser. Jag har insett att varje liten punkt i min kalender eller på mina listor skänker mig en slags lugn för det är ännu en uppbokad minut då jag vet exakt vad det är meningen att jag skall göra.
 
Det som gör mig stressad är de där luckorna där det är meningen att jag själv bara skall veta vad jag bör göra och alla de där vardagsgöromålen som skall ske per automatik men som inte finns i mitt system. Man kan liksom inte göra listor över sådant, dels för att det skulle ta en evighet att få klart listorna och dels för att man hade verkat galen.
Om ni undrar vad jag menar så är det sådant som att jag har extremt svårt att komma ihåg att borsta mina tänder, att jag sovit med ett täcke ovanpå ett påslakan i två veckor för att jag glömmer/inte orkar stoppa in täcket I påslakanet och andra saker i samma stil. I mitt huvud är jag väldigt ordningsam och organiserad men utanför huvudet blir det kaos.
 
Mitt jobb passar mig därför väldigt bra. För mitt jobb handlar om att se till att andra gör det som behöver göras. Fast ibland framkommer mina brister även där. Inte att jag är dålig på mitt jobb. Jag är grym på det jag gör, men alla har ju sina brister. Tog mig en hel arbetsdag att ens lägga märke till att det stod en tvättkorg med ren tvätt, av någon anledning, på en stol på mitt kontor... Men så hade jag en extremt fullspäckad och produktiv dag dock.. så kanske berodde på att jag var upptagen med annat.
 
Äh jag bara yrar nu. Dags att natta sonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela