Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Man behöver inte vara rik bara för att man slitit

Publicerad 2014-08-19 19:57:12 i Allmänt,

Lyssnade som vanligt på Mix Megapol på morgonen och, som vanligt, störde jag mig på Anders Timell (vet inte om jag hade klarat att vara i samma rum som honom utan att få rabies). Idag pratade de om... skatter... eller något sådant och han började prata om orättvisan i att människor som han, som slitit för att få gott om pengar, skall behöva ge till de som inte har lika mycket...
Och den retoriken tycker jag man hör så ofta från moderater (och amerikaner)... och jag blir vansinnig för att det är som att säga att de som inte är rika inte har slitit. Som om städerskorna, sophämtarna, gruvarbetarna, omvårdnadspersonalen osv bara går runt och glider och får skylla sig själva att de inte har fett med pengar..?! De som sliter mest är ju fan de som tjänar minst i många lägen.
 
Visst kan man slita och bli rik också om man har tur... men det handlar oftast just om det - tur, förutsättningar av olika slag och inte om att man sliter mer än andra människor.
Det är ett sådant förakt mot människor att ha den inställningen... att om du bara försökte riktigt mycket och hade lite go i dig så hade du också vart rik...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela