Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Barnkalas

Publicerad 2014-08-16 22:10:01 i Allmänt,

Idag har jag haft barnkalas och hålle rnu på att hämta mig efter det så skrivs inga långa inlägg idag... Nämen, det var faktiskt inte så jobbigt som jag befarade att det skulle bli.
Blir inga bilder dock då jag inte vet vad de andra föräldrarna tycker om det, men kan berätta lite kort.
 
Jag spenderade morgonen med att städa, blåsa ballonger, dekorera och förbereda mat medan sonen frågade var femte minut om kalaset snart skulle börja.
Klockan fem kom barnen (5 stycken) med sina föräldrar. Två föräldrar stannade på kalaset medan resten gick (efter jag sagt att det var lugnt alltså).
Nico var så till sig att han först varken kunde hälsa folk välkomna, ta emot paket eller säga tack. Han bara sprang hysteriskt fram och tillbaka och betedde sig allmänt skumt. Han samlade sig dock efter en kvart eller så.
 
Vi inledde med att äta lite lunch runt 12.15. Det bjöds på pommes, köttbullar och prinskorv eftersom jag försökte ta något Nico i alla fall ibland kan äta. Idag var han dock så uppe i varv att han bara fick i sig en köttbulle. Resten av barnen åt i alla fall och sedan lekte de på Nicos rum ett tag.
 
Vid klockan 13 så var det pysseldags. Maken hade fräst ut fina namnskyltar i trä med barnens namn som de själva fick dekorera med glitterlim, pennor och paljetter.
Efter det var det mer fri lek, både inne och ute.
De lyckades ta fram varenda leksak Nico har ungefär, men som tur var hade jag burit in legot i "biblioteket" och sagt att de inte fick vara där för jag orkade inte få lego i hela huset. De hade dock smugit sig in där för att titta en gång och när jag kommer gående hör jag hur Nico säger till dem där inne: "Bara titta, men rör inget för då blir mamma arg" haha.
Vi fick även klart för oss att Nico mycket väl vet att man inte skall gå in i brunnshuset på tomten för när Elin frågade om hon fick gå in i hans lekstuga så svarade han: "Det är ingen lekstuga. Det är vatten - och det är jättefarligt!"
 
Runt kl 14 var det dags för glass och sedan ännu mer lek, 14.45 ungefär så fick de sina godispåsar och runt 15 blev de hämtade.
 
Nico var väldigt nöjd med sina presenter och var väldigt väldigt glad så det var ett lyckat kalas. Han bröt dock ihop och grät ett tag när alla gått hem - så kanske vi får börja ha barn här lite oftare.
 
Sedan tog vi det väldigt lugnt. Nico lekte med sina presenter och jag fick äntligen i mig lite mat.
 
Han somnade gott på kvällen sedan och snart är det dags för mig att sova också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela