Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Om det varit en man...

Publicerad 2014-04-19 19:54:00 i Allmänt, Feminism och genus,

Helt plötsligt är det ett jäkla liv kring att några av skådespelerskorna i The Game of Thrones tidigare varit med i porrfilmer. Det står omnämnt på nästan varenda vanlig nyhetssida på nätet inklusive alla de som har nöjesnyheter och diskuteras flitigt i olika forum, de ena värre än de andra.
 
Själv ryckte jag först på axlarna åt det hela. För jag skiter väl i det. Men när man läser de kommentarer och diskussioner som är kring det hela så mår man dåligt över både kvinnoföraktet och dubbelmoralen som florerar.
För även om fåtalet kommentarer påtalar det som borde vara det uppenbara: att det inte spelar någon roll, så är de flesta kommentarerna antingen avsky/äckel/hat kring kvinnornas tidigare karriärer eller vidriga sexistiska kommentarer kring "vad man skulle vilja göra" med dessa kvinnor... och de värsta hycklarna kör en kombination av båda typerna av kommentarer.
 
Det finns sååå mycket störande med detta. Som det faktum att det skulle se ut på ett helt annat sätt om det vore en manlig skådespelare som tidigare varit med i porr. Han hade knappast råkat ut för allt detta hat,.. utan mer troligt high fives. Framför allt hade knappast kvinnor helt plötsligt ansett att han förlorat allt människovärde och nu enbart var objekt, och visat detta genom kommentarer som "honom skulle man knulla så han skrek" eller "hans ansikte skulle man satt sig på höhöhö".
 
Det framgick så himla tydligt att i mångas ögon var dessa kvinnor enbart kvinnor fram tills den stund då det framkom att de tidigare spelat in porr, och efter detta övergick de från att vara individer till attvara onaniobjekt enbart till för mäns njutning. Och i och med detta, behagandet av mannen, så tappade hon all respekt och kunde inte tas seriöst. Hon är horan.
 
Alla dessa kommentarer som så tydligt gav exempel på kvinnohat, kvinnoförakt, madonna-hora-tänket och förakt/skambeläggning av den kvinnliga sexualiteten föll över mig som en flodvåg och jag kände mig helt förstummad. Vid det här laget borde jag väl inte längre förvånas men ändå sker det ständigt. Varje gång häpnas jag över kvinnosynen som florerar och varje gång hamnar jag i en slags förtvivlad sorg.
 
Och så undrar folk över manshatet och gnäller över att "det känns som om de där feministerna vill trycka ner män istället".... men i de här stunderna så tänker jag att ja det vill jag.. Jag vill att alla kvinnor skall använda männen som mänskliga stegar och bara trycka ner dem medan vi klättrar uppåt.. för det är enda sättet som de någonsin kommer ta oss på allvar och släppa upp oss. Vi kommer bara få den makt vi sliter ur deras händer för de kommer aldrig ge oss den frivilligt. Så känns det just då....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela