Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Det skulle ju komma nio inlägg till...

Publicerad 2014-04-07 18:11:45 i Allmänt,

Meningen var ju att inlägget "Det här är feminism för mig" skulle följas av nio andra inlägg kring feminism, men det gick ju sådär med det. Har aldrig tid och ork att sitta ner och skriva någon längre stund nu för tiden.. så får helt enkelt bli så att jag lite sådär ogenomtänkt och kortfattat besvarar resten av rubrikerna här i ett enda inlägg...
 
2. Det här är feminism inte för mig…
Manshat eller något man INTE sysslar med för att vara trendig eller för att man inte har något bättre för sig.

3. Jag började kalla mig feminist när jag var…
Det var ganska sent.. kanske när jag var runt 30? Med andra ord inte så många år sedan.

4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…
Från början tyckte jag att det var sådär gnälliga jobbiga tjejer som bara letade problem och skulle vara speciella, sedan började jag tänka att feminismen var bra men att många feminister var just sådär håriga och gapiga och gav feminismen dåligt rykte... Sedan insåg jag att jag hade varit en idiot.

5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…
"Men vadå.. min son tycker ju om bilar och min dotter älskar rosa... skall hon inte få ha rosa då eller?", "Men tjejer har ju sämre lön för att de är dåliga på att löneförhandla", "Tjejer har ju den egentliga makten.. den sexuella makten"

6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…
Det är frustrerande att se hur saker och ting ligger till utan att kunna påverka så mycket. Frustrerande att om och om igen behöva bemöta alla missuppfattningar kring feminismen när människor ändå skiter i att lyssna på det man säger. Frustrerande att ses som besvärlig och uppmärksamhetssökande bara för att man vill skapa ett bättre samhälle.

7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
Jag har ingen aning.. Jag kan inte lista det. För det första har jag många kvinnliga förebilder utan att veta om de är feministiska eller ej. Av de jag har är det svårt att rangordna. Men alla feministiska bloggare jag brukar länka till hör till dem.

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
Jag skulle nog säga genusfrågor och att motarbeta könsstereotyper, samt HBTQ-frågor som jag kopplar ihop med detta.

9. Så syns feminismen i min vardag
Är väl mest genom det jag skriver och samtal i min vardag. Jag har inte tiden att lägga på att vara mer aktiv t.ex. politiskt även om jag skulle önska det.

10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism
Eftersom jag inte ens orkar tänka just nu så orkar jag inte heller leta upp mina tidigare inlägg om feministiska böcker i min bokhylla, och inte hade jag taggat det heller så vill man hitta det får man leta igenom hela bloggen... good luck... men här kan ni se lite tips på feministisk sci fi litteratur i alla fall.

Kommentarer

Postat av: When Darkness Falls

Publicerad 2014-04-08 11:09:42

Nummer 6, så tröttsamt. Samma missförstånd och missuppfattningar om och om och om igen. Och när man tar sig tid att förklara och folk bah "det där tror inte jag på, du hittar på för att du hatar män". Tröttsamt är bara förnamnet.

Svar: Visst är det... ibland se man i blicken på dem redan fån början att det är helt meningslöst att ens försöka förklara.. Den trotsiga blicken som visar att de redan har bestämt sig.. och man vet inte om man har störst lust att dunka deras eller sitt eget huvud i bordet av frustration
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela