Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Vad alla måste läsa

Publicerad 2013-09-04 11:59:32 i Allmänt,

Jag vet att det kan tyckas att jag i det närmaste kräks upp blogginlägg idag, som sedan översvämmar vissa vänners Facebookflöden. Men innan ni bara förbannar mig i smyg och väljer "hide" på alla mina inlägg så ta er lite tid att läsa de två blogginläggen/artiklarna jag länkar till här. Jag anser att alla bör läsa det och alla bör tänka till.
 
Jag är också medveten om att många andra länkar och delat dessa inlägg men jag tar risken att kallas copycat eftersom jag anser att alla borde sprida dessa budskap och verkligen läsa och ta till sig. Det handlar om våldtäktskultur.
 
Den första länken är ett inlägg av Genusfolkets Hanna Gustavsson, som tar upp just vad våldtäktskultur innebär och vad de kan ha för konsekvenser. Det är ett hemskt inlägg att läsa, men också hemskt viktigt.
 
Den andra länken är en debattartikel i Aftonbladet av Inti Chavez Perez. Han tar för ovanlighetens skull upp vad ALLA män (och alla kvinnor?) kan göra för att få bort den våldtäktskultur som råder. Också en mycket viktig artikel om hur vi alla kan markera att så här vill vi inte ha det.
 
Med tanke på mitt tidigare inlägg idag om mina tankar kring Anders Timells "humor" så kan man hoppas att alla kan ta sig en funderare kring hur det lilla kan leda till det stora, hur ett "skämt" kan leda till acceptans för övergrepp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela