Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Schmenus och Fannys bloggutmaning om normbrytande sex

Publicerad 2013-09-04 19:30:49 i Allmänt,

Schmenus och Fanny har en bloggutmaning med olika teman varje vecka. Förra veckan var det Fittan i fokus. Jag har sådana problem med ordet fitta att jag bara inte kunde skriva. I efterhand tänkte jag dock att det eventuellt hade varit ett intressant inlägg i sig att skriva om mina problem med att sätta namn på vissa kroppsdelar. Handlar inte bara om det kvinnliga könsorganet, utan även det manliga och andra kroppsöppningar. Har helt enkelt inga ord jag känner mig bekväm med och använder gärna kliniska termer eller icke-benämningar som "mellan benen". Ingen aning om vad detta kommer ifrån.
 
Denna veckan var det i alla fall temat sex bortom penetrationsnormen.  Svårt det där. Man är ju så inpräntad med att det är sex. Och som cis-person är det ju också det sex man är mest van vid. Eller kanske inte skall inkludera alla här, kanske bara är jag.
Då jag av princip bara är intresserad av sex som gynnar mig själv (jag är såå ego..haha) och dessutom tycker om när petting leder till mer (frustration annars..) så är det väl oftast så det blivit liksom.
Vill inte avslöja för mycket om min egen sexuella bakgrund dock... inte för att jag skäms, är pryd eller har något att dölja så sett.. men eftersom vem som helst kan läsa så vill jag bespara dem och mig den obekväma stämningen som kan uppstå när man får veta lite mer om någon annan än vad man ville veta.
 
Dock är det ju rent fånigt att tänka att man skulle vara oskuld oavsett omfattning av sexuella aktiviteter så länge som ingen vaginal penetrering sker. Lite som när amerikanska flickor enbart har analsex och oralsex för att bevara sin oskuld (även om det också är just penetrationssex). Sex som sex. Gillade Schmenus formulering att "känns det som sex så är det sex".
Kanske behöver man tänka lite extra när man använder ordet sex, speciellt då man undervisar kring det som jag själv gör ibland.
 
På Wikipedia (källan till världens vishet och sanning...) står det "Sex är ett samlingsbegrepp för de olika sexuella praktiker som personer kan ägna sig åt. Med sex brukar menas stimulering av genitalier eller anus, men begreppet kan också stå för allt som en person gör för att uppnå sexuell njutning."... men oftast använder vi begreppet sex som synonymt med samlag.
Som en lärare påpekade en gång under en gemensam lektion så är ju det vanligaste sexet faktiskt egensex, onanin, den vi så sällan talar om (i alla fall om man är kvinna).
 
Hade det inte varit spännande att se vad som hände om man fick alla att helt avstå från just penetrerande samlag under ett halvår. Jag tror uppfinningsrikedomen hade varit enorm och att intimiteten hade ökat. Man hade varit tvungen att aktivt pröva sig fram, ta reda på vad den andre tycker om, utforska varandra på ett helt annat sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela