Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Bloggutmaningen del fem: Hur skildras sex?

Publicerad 2013-10-04 11:38:29 i Allmänt,

Nu är det alltså dags för del fem av Schmenus och Fannys bloggutmaning, och denna gång handlar det om hur sex skildras i bland annat film och böcker. Måste erkänna att jag älskar dessa bloggutmaningar eftersom man får tänka till lite och "tvingas" skriva om ämnen man kanske inte alltid hade skrivit om annars. Sitter och längtar efter nästa bloggutmaning varje gång jag skrivit klart... så hoppas de fortsätter.
 
När jag började reflektera över detta med hur sex skildras på film så valde jag att tänka tillbaka så långt det bara gick, och fundera över hur jag uppfattade skildringar av sex när jag var barn (det lilla man nu tog del av vill säga). Och jag minns att av det jag såg tyckte jag dels att allt verkade fruktansvärt skrämmande och inte alls speciellt trevligt.... och jag tror att detta beror på att alla sexuella skildringar handlade om mäns njutning. Mannen var i fokus och kvinnan bara ett redskap, ofta var det våldsamt och ibland förnedrande.
 
Jag har två starka minnen av sex på film från min barndom och det första var en scen ur filmen Den enfaldige mördaren då en man tar en kvinna bakifrån över ett biljardbord och den andra är en scen ur serien Goltuppen där en kvinna rider en man i en soffa. Jag kan inte ha varit speciellt gammal då jag råkade se dessa scener och de har av någon anledning verkligen fastnat i mitt huvud. Ingen av scenerna porträtterar sex som speciellt njutningsfullt för kvinnor och jag tror att detta var den bild jag initialt hade av sex.
Inom litteratur minns jag att min mamma hade läst en bok som hon sa åt mig att jag absolut inte fick läsa och som hon sedan gömde i en garderob, och som jag så klart letade upp och läste. Jag minns inte namnet på boken och hon minns den inte alls, men det var en våldtäktsscen med i den samt en underlig beskrivning av en kvinna som har sex med en orm (?). Nästa litteraturupplevelse vad gäller sex var boken Ryttare som mina föräldrar av misstag köpt till mig i tron att den handlade om hästar.... I den boken är det mycket, mycket sex och majoriteten av det handlar om kåta män och kvinnor som inte riktigt vill men känner att de måste. De kvinnor som faktiskt vill framställs som lite slampiga och dåliga.
 
Så det var det man växte upp med. Män vill ha sex. Kvinnor skall inte vilja ha sex (för då är de slampor). Men kvinnor skall ställa upp på sex. För att män vill ha sex.
(vill poängtera att detta var den bild man fick av litteratur och film... hemma talades ganska öppet om sex och då var det inte det budskapet som förmedlades).
 
Kan inte säga att jag efter detta haft speciellt många upplevelser av varken film eller böcker då jag känt att "wow - här var det bra skildringar av sex".... Ofta är det mansfokuserat och kvinnor sexualiseras, eller överromatiserat och så jäkla perfekt att ingen människa kan identifiera sig i det. Kläder som så smidigt bara försvinner när man blir kåt (ingen som behöver trilskas med en gylf som inte vill gå upp, eller böja sig för att dra av strumpor), inget fumlande med kondomer och tydligen har alla på film sex extremt länge för de svettas alltid så det rinner om dem.
Kanske är det så att realistiska skildringar av sex hade varit rätt trist att se? Men å andra sidan är det enformiga heteronorma manscentrerade sex man får se eller läsa om idag rätt trist i längden det med.
 
Något jag uppskattar i film (för jag fokuserar mest på film här, för sex i litteratur vette sjutton om jag tagit del av så himla mycket... om man bortser från våldtäkter eller konstiga omskrivningar) är när man rör om lite i grytan och får se något man inte är van vid att se.
Vad man än tycker om den filmen idag (kan säkert analyseras en hel del) så gjorde filmen Sirener stor intryck på mig första gången jag såg den. Sexuella kvinnor som vill ta för sig och är med både män och med varandra, utforskande av sexualitet och även om skam tas upp en hel del så förmedlar filmen mer att bejakande av den egna sexualiteten gör en lycklig.
 
Men en film som verkligen gjorde intryck var filmen Shortbus. Hela filmen handlar egentligen om sex. Orgasmproblem, en man som suger av sig själv, heterosex, homosex, en kvinna som har sex med en transa, gruppsex... ja, den innehåller det mesta med budskapet att man skall hitta det som är rätt för en själv.
Så det finns ju undantag från normen. Men det behövs verkligen mer.
 
Jag vill se mer homosex, mer kvinnor som tar för sig utan att skambeläggas, mer realistiskt sex, mer kvinnlig onani, mer fummel och flams-sex, mer tjockis-sex, mer sex bland äldre. Och nu menar jag inte att jag måste se det i detalj. Överlag är jag inte superintresserad av att se allt hela tiden - men att det lyfts fram och får synas lika mycket. Lite variation, tack. Framför allt för att unga som ser på film idag skall kunna få en mer positiv och lustfylld bild av sex oavsett kön, samt att alla oavsett läggning, tycke och smak skall kunna identifiera sig.
 
För sex och sexualitet är som ett jäkla smörgåsbord, medan film bara visar samma enda rätt om och om igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela