Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Ovetenskaplig snabb jämförelse av barnkläder

Publicerad 2013-05-13 20:13:00 i Allmänt,

Jag har suttit och tittat lite på nätet på barnkläder eftersom jag behöver inhandla lite sommarkläder åt Nico snart och gjorde en snabb och därmed inte helt vetenskaplig jämförelse av det jag såg på HM:s, Lindex och KappAhls hemsidor.
 
Om man börjar med Lindex så har de faktiskt en del roligare kläder till pojkar nu för tiden. Lite mer trevliga färger i alla fall. Dock är det ju bara ångest när man ser deras avdelning med flickkläder. m man tittar på deras hemsida så har ju tjejerna inte ens tröjor utan toppar och tunikor, enbart. I princip allt är rosa eller åt det hållet och allt skall ha spets, volanger, glitter eller annat pynt. Inte ens ett enda vanligt linne kan vara fritt från volang. Känns lite som en dragqueen kräkts upp hela deras tjejavdelning efter en paljett- och glitterfrossa.
 
På KappAhl har de en hel del väldigt tjejiga tjejkläder, men en mer nyanserad mix. Och det är ju bra för de som gillar rosa och volang måste ju få sitt det med.. så länge det inte BARA finns det utbudet. På KappAhl är det ganska många plagg som finns både i tjej- och killsektionen och det innebär att en del lila och rosa kläder finns även på pojkarnas avdelning och att även tjejerna erbjuds lite längre och mer rejäla shorts. Dock kan jag överlag känna att det är lite trist färgutbud bland pojkkläderna.
 
HM ligger någonstans i mitten med ganska mycket rosa och pyntat till flickor och ganska mörka tråkiga färger till pojkar. Ganska trist utbud enligt mig, men det är ju en smaksak.
 
Av dessa tre kände jag väl att KappAhl var den enda som över huvudtaget tänkt till lite kring att vissa kläder är eller kan vara till för båda könen.
 
TILLÄGG:

Jag kom på att jag ville klargöra för de som hatar prat om barnkläder eller som tror att det "människor som jag" vill är att flickor inte skall få ha rosa och volang medan det är precis det vi vill att pojkkläderna skall ha.
Nej, det jag hade önskat var ett bredare utbud. Om man har en dotter som vill ha rosa och pyntat så skall det finnas, men om dottern kanske vill ha grönt eller blått eller bara en vanlig vit tröja utan Hello Kitty så skall det också finnas. Och om jag vill ha något annat än mörka murriga färger till min son så skall det också finnas. Vill jag ha en grön eller svart tröja med Pippi Långstrump eller Lilla Sjöjungfrun på så skall det finnas och samma sak rosa tröjor med Bilar på. Jag vill inte ta bort - jag vill lägga till!

Kommentarer

Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Publicerad 2013-05-13 21:28:29

...men utmanande, "sexigt" skit tycker jag ska tas bort ögonaböj. Visa magen-toppar för småflickor och leopardmönstrade bikinis, sådant är usch och fy tycker jag. I övrigt håller jag helt med - lägga till, och se till så att ALLA får tillgång till allt utan att bli bestraffade, hånade, uthängda för det.

Svar: Håller absolut med dig, sexiga och "utmanande" kläder hör inte hemma på barn. Blir nästan äcklad när jag ser den typen av kläder och jag förstår inte hur man kan låta barn blir sexualiserade på det sättet... Samtidigt som jag förstår att det är svårt för föräldrar att stå emot när deras barn ser de kläderna och vill ha dem. Det är de som säljer kläderna som borde ta sitt ansvar och ta bort sådant ur sortimentet.
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela