Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Världens sämsta debattör

Publicerad 2013-03-04 09:21:39 i Allmänt,

Jag stör mig ju som sagt en hel del på andra människor, men jag kan trösta er med att jag stör mig även på mig själv. En av mina mest störande egenskaper, enligt mig själv, är min oförmåga att debattera. Om jag sitter och har en vanlig diskussion så kan jag rada upp det ena sakliga argumentet efter det andra, dra till med veteskapliga fakta och statistik och små klokheter... men om det skulle bli mer av en debatt, det vill säga att de jag talar med har fundamentalt andra åsikter (dvs. sådana åsikter jag finner störande) så förlorar jag helt min verbala förmåga. Jag blir sådär vansinnigt arg att allt annat än "men du är ju dum i huvudet!" försvinner hur ordförrådet. Försöker undvika sådant av den anledningen.
 
Någon i min närhet hade för ett tag sedan hamnat i en diskussion med en man som hävdade att han tyckte att homosexualitet var onaturligt och att de var en belastning för samhället då de inte förökar sig och därför borde isoleras på speciella områden (i läger? känns bekant....). När han berättade detta kunde jag med en gång rabbla upp det idiotiska med detta tankesätt. Som att homosexualitet förekommer bland nästan alla djurarter och av den anledningen borde vara ganska så naturligt. Att vissa forskare tror att förekomsten beror på att homosexualitet bland djur just kan tjäna ett syfte i och med att de inte förökar sig och därmed kan ha andra funktioner (samla mat, vakta etc.).
Bland människor fungerar det ju dock inte så... vi har ju kommit en bit sedan tiden då vi samlade nötter. Nu kan ju faktiskt även homosexuella skaffa barn, med varandra eller ivf/surrogat, och om de väljer att inte göra detta så är det ju inte direkt någon panik. Inte som att vi är för få människor på planeten i nuläget. Att det skulle belasta samhället att inte skaffa barn låter ju inte helt rätt heller. Utan barn kommer man aldrig vara föräldraledig, aldrig vabba, aldrig behöva dagisplats eller skola åt några barn osv.
 
Och om man har sådana åsikter. Anser man då att även heterosexuella som inte kan få barn skall sättas i läger?
 
Allt detta kunde jag filosofera över när jag fick höra dessa åsikter berättas för mig. Hade det varit jag som fått höra dem i första hand vet jag dock att inget av detta hade uttalats. Personen hade istället bara fått se en rasande människa fräsa: Du är ju dum i huvudet!!

Detta är en brist hos mig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela