Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Rätt till liv?

Publicerad 2013-03-07 18:43:38 i Allmänt,

Lady Dahmer har skrivit lite om djurs rättigheter kontra människors rättigheter i några inlägg och kommer inte gå in närmare på detta, men det hela ledde fram till ett inlägg som handlar om att hon tycker att alla människor har ett värde och rätt att leva, vilket är en av anledningarna till att hon är emot dödsstraff.
I mina bästa (?) stunder delar jag hennes uppfattning, men oftast inte. Jag är också emot dödsstraff, men inte för att jag tycker att alla människor har samma värde eller samma rätt att leva. Jag anser att man genom sina handlingar kan förlora sitt värde och förbruka sin rätt, så att säga. Dock anser jag att det är en mer vansklig och filosofiska fråga vem som skall ha rätt att avgöra detta - och av den anledningen är jag mot dödsstraff.
 
Bara mina tankar om det. Inte av stor vikt för världen :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela