Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Tankar på detta?

Publicerad 2013-06-17 09:26:49 i Allmänt,

Idag läste jag detta i Aftonbladet, om en 30+ kvinna på Nya Zeeland som fått barn med en tolvårig pojke som hon inledde en "sexuell relation" med redan när han var 11. Av artikeln får man intrycket av att denna relation dock inte var helt önskad från pojkens sida, och det är ju egentligen beside the point då han var ett barn.
I alla fall kan denna kvinna trots detta inte dömas får våldtäkt, som hade varit fallet om det hade varit en man som haft sex med en tolvårig flicka, då kvinnor inte anses kunna begå våldtäkter enligt lag på Nya Zeeland.
 
Detta fick mig att tänka på Märta Tikkanens bok Män kan inte våldtas och hur skevt och orättvist det kan bli åt alla håll när man låter stereotypa könsroller och förväntningar på könen styra även lagstiftning. Det finns inga gärningskvinnor och inga manliga offer?
 
Och efter denna snabba reflektion så skall jag sätta igång och trotsa mina egna inre låsningar och försöka packa olika saker, med olika form och olika syfte, i samma kartong för att rensa ett rum. Det kryper i kroppen bara jag tänker på det. Men det måste göras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela