Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Ekonomi

Publicerad 2013-06-10 13:01:28 i Allmänt,

Om man jobbar som kurator på en skola så är de sista dagarna innan sommarlovet mycket ensamma. De få elever som är på skolan sysslar med att göra sina sista prov och inlämningsuppgifter medan övriga är ute och glassar i solen. Dagarna innan sommarlovet är det ytterst få som vill prata med mig.
 
Istället sysslar jag med lite pappersarbete och planering och även min egen ekonomi.
 
Pengar är ju något man sällan bloggar om, och kanske något man även sällan pratar om. Visst är det så att det fortfarande anses ganska fult att prata om pengar? Man skall inte klaga om man har lite och man skall inte skryta om man har mycket. Helst skall ens inkomst vara en hemlighet som bara nära och kära får ta del av. I år har det även varit stora shame-kampanjen angående skatteåterbäringen. Om man får tillbaka på skatten nu för tiden skall man tydligen skämmas och helst ge bort det till välgörenhet. Ok, om man är rik och redan sitter på en hög med guld men för de flesta av oss är ju faktiskt skatteåterbäringen en underbar paus från det vanliga ekonomiska läget då man vänder och vrider på slantarna för att få dem att räcka till.
 
I alla fall ville jag dela med mig av vår strategi för skatteåterbäringen som ett tips till andra. Jag delade min skatteåterbäring i tre delar (och maken som fick tillbaka ungefär samma summa gjorde likadant). En tredjedel fick jag göra vad jag ville med - spendingmoney som för min del kommer gå till bland annat tandläkarbesök och frisören, en tredjedel gick till att betala av saker som vi har på avbetalning för att den månatliga ekonomin skall se bättre ut och en tredjedel skall användas som buffert vid utlägg vi har just nu i samband med renoveringen.
Tycker att det var en ganska bra plan. Grundtanken är väl egentligen att om man nu fåt tillbaka pengar på skatten så kanske man inte skall se det som en chans att bränna extra mycket den månaden utan som en chans att se till att ekonomin resten av året kommer se bättre ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela