Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Är feministisk i praktiken?

Publicerad 2013-06-06 19:42:53 i Allmänt,

Schmenus hade en intressant lista på frågor man kan ställa sig själv för att få lite klarhet i om man lever enligt den feministiska andan i praktiken som jag tänkte använda för att analysera mig själv och om jag verkligen lever som jag lär, så att säga.
 
  • På jobb/i skola – interagerar du med dina manliga kollegor / kurskamrater på samma sätt som med dina kvinnliga ditos?
Well, jag är ju inte så bra på interaktion överlag .- men när jag interagerar så har jag alltid funnit det lättare att prata med män generellt sätt. Oftast för att mina intressen ofta delas av fler män än kvinnor. Dock interagerar jag nog med dem på exakt samma sätt om jag över huvudtaget interagerar med dem, vad jag vet.
  • Ger du dina manliga kollegor samma förtroende som du ger dina kvinnliga? Alltså litar du lika mycket på deras kompetens. (tänk bort individen här och tänk generellt)
Ja i det avseendet gör jag ingen skillnad alls på kön,  utan det kan variera beroende på individen i fråga. Och könet på den jag delar ett förtroende med har heller inget att göra med själva ämnet, utan beror helt på personligheten.
  • I ett samboförhållande; gör du och din partner lika mycket hemma i; ansvarstagande, praktiskt underhållande, beslutsfattning?
Väldigt svårt att säga. Jag skulle säga att jag tar mer ansvar inom vissa områden och han inom andra. Hushållsarbete gör vi nog lika mycket av generellt sätt även om vi ibland delar upp det mellan oss. Han gör dock mer av de större praktiska sakerna - men har inte sett så mycket som att det är för att han är men utan mer för att han dels kan mer och dels för att jag är reumatisk vilket gör mig jäkligt klen. Vad gäller beslutsfattande så står nog mest jag för det, i alla fall gällande saker som har med ekonomi att göra.
  • Har du vänner av motsatt kön som du inte har en sexuell attraktion till? någon du alltså bara ser som vän. Varför? Varför inte?
Ja det har jag. Hade dock fler förr. Då hade jag massor av manliga vänner. Många försvann trist nog i och med att jag slutade vara singel och det var inte mitt val.
  • I ett förhållande; är kvinnans intressen och utrymme lika viktigt som mannens?
Jag tycker ju det, och jag och min man delar en hel del intressen så det underlättar ju. Dock måste jag ju erkänna att hans intressen får mer plats och utrymme.
  • Har du kvinnliga förebilder? (gäller alltså både män och kvinnor)
Absolut, många.
  • Läser du böcker som skildrar kvinnor?
Ja det gör jag väl... men de flesta jag läser skildrar nog både män och kvinnor.
  • Räknar du med att kvinnor har vissa egenskaper bara för att de är just kvinnor?
Nej, inte medvetet... men eftersom jag känner att jag har mer gemensamt med män än kvinnor så måste jag ju generalisera på något sätt utan att tänka på det.
  • Räknar du med att män har vissa egenskaper bara för att de är just män?
Se svaret ovan.
  • Har du reflekterat över penetrationsnormen gällande sex?
Har reflekterat över den mycket, speciellt då jag läste sexologi. Men vet inte om det påverkat praktiskt i mitt liv.
  • Vad är din inställning till preventivmedel?
Man bör skydda sig är väl min enda inställning. Bådas ansvar dock.
  • Bemöter du barn olika beroende på om de är pojkar eller flickor?
Inte medvetet i alla fall.
  • Hur mycket fokuserar du verbalt på en kvinnas utseende?
Visst reflekterar jag över utseenden, men lika mycket över mäns som kvinnors... men fokuserar på det gör jag nog inte alls.
  • Hur mycket låter du en kvinna komma till tals?
Lika mycket som jag låter män komma till tals.
  • Hur mycket låter du en man komma till tals?
.Lika mycket som jag låter en kvinna komma till tals.
  • Reagerar du på hur olika män och kvinnor är porträtterade i media?
Absolut! Och det är en ständig källa till irritation och frustration.
  • Har du större förtroende för experter i media om de är män?
Absolut inte :)
  • Tycker du att vissa saker, exempelvis nagellack, är kvinnligt?
Nej... inte många saker i alla fall... men jo jag kan nog se t.ex. stringtrosor som något som känns vanligare på kvinnor.. men bara för att jag ser det som vanligare hos kvinnor innebär det inte att jag anser det vara "kvinnligt".
  • Tycker du att vissa handlingar, exempelvis vedhuggning, är manligt?
Nej... samma svar som ovan typ. Finns saker som jag ser som vanligare och därför mindre uppseväckande hos män än hos kvinnor utan att jag för den skull ser det sm "manligt"

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela