Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

My night out

Publicerad 2013-02-22 09:29:16 i Allmänt,

Sedan ett tag tillbaka hade jag och min gamla kamrat Karin bestämt att vi skulle gå på teater igår så blev ganska oroad när Nico blev sjuk i onsdags att jag skulle missa det hela. Tyckte ju såklart synd om skrutten också, som var så trött och ynklig.
 
 
Men Hampus tog hand om plutten igår och jag for till jobbet och hade sex- och samlevnadsundervisning innan det var dags att möta upp Karin.
 
Vi skulle först äta och Karin hade bokat bord på den italienska restaurangen That´s Amore. Var som en liten romantisk date..haha.
Var verkligen jääättegod mat där. Måste gå dit igen. Vi beställde en fyrarätters överraskningsmeny som bara kostade 299:- per person.
Till förrätt fick vi tre bruschetta (stavning?) var, en med klassisk tomat/vitlök, en med olivsmör och en med kronärtskocka, tror jag det var. Sedan var det pasta med någon slags tomatsås med anka. Den var helt underbart god! Efter det var det huvudrätt som var oxkött med vitlöksstekt svamp, morotspuré och lite annat och det var också supergott. Till efterrätt var det några goda italienska små bakverk som jag just nu glömt namnet på. Riktigt mumsigt alltihop i alla fall.
 
 
När vi ätit klart såg jag att Hampus skickat mms hemifrån som visade när han och Nico var ute på promenad.
 
 
Sedan hade Nico somnat för natten redan vid halv sex (men han sov hela natten till sju på morgonen)
 
 
Så medan plutten sov så fortsatte och och Karin till Folkteatern där vi såg på Den flygande handläggaren. En väldigt bra, rolig och allvarlig kritik mot dagens sjukförsäkringssystem. Om en handläggare på Försäkringskassan som tröttnar på att inte kunna hjälpa människor och blir superhjälte. Oerhört bra och rekommenderar alla att se den.
 
(Bilden lånad från Folkteaterns hemsida)
 
Jag tycker om när man lyckas framföra samhällskritik på ett sätt som inte blir så flamsigt att det allvarliga budskapet försvinner men som ändå är såpass humoristiskt att det inte blir för tungt att ta in, och där har de lyckats väldigt bra. Skådespelarna var också väldigt duktiga.
Det är verkligen en så speciell känsla att vara på teater. Kan inte ens jämföras med bio. Teater är magiskt på något sätt, man blir som en del av historian och det känns så intimt och samtidigt finns det en spänning för man vet aldrig vad som skall hända. Har varit på många föreställningar där skådespelarna dyker upp bland publiken eller interagerar med dem, vilket ger ytterligare en dimension till upplevelsen. Måste gå på teater oftare. Sist jag var på teater var det Pustervik när Riksteatern framförde No tears for Queers.
 
Så det var en mycket trevlig kväll och kom hem ganska sent. Idag är jag hemma och tar hand om Nico som mår bättre men fortfarande är trött och inte riktigt vill äta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela