Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Det där med ett eller två barn

Publicerad 2013-02-10 15:59:54 i Allmänt,

Innan jag fick barn hade inte jag fattat att det tydligen är en ganska så infekterad fråga, det där med om man skall ha ett eller flera barn. Jag har nu insett att det är stört omöjligt att diskutera det med andra som redan har barn utan att det blir lite sura miner. Alla tycks nämligen övertygade om att deras val är det rätta och det blandas in massa känslor som gör det omöjligt att föra en objektiv diskussion. Om man dessutom skulle ha annan åsikt än någon annan så tolkas ju det med en gång som om man kallar dem för dåliga föräldrar och det om något är jävligt känsligt har man ju förstått.
 
Jag pendlar stort mellan att vilja ha ett barn till och enbart vilja ha Nico. Och jag fattar ju att det inte finns ett rätt eller fel svar på det hela heller.
De tankar jag haft kring det hela är dessa:
 
Fördelar med endast ett barn:
- Man har mer ork och tid att lägga på just det barnet
- Man har mer pengar så man kan ha råd med roliga semestrar etc.
 
Nackdelar med endast ett barn:
- De får inte uppleva den stora glädje och trygghet ett syskon kan innebära
- De kanske bortskämda av att ha odelad fokus på sig
- De kanske upplever denna fokus som jobbig
 
Fördelar med fler barn:
- De har varandra att leka med och umgås med som äldre
- De får lära sig att dela med sig och ta hänsyn
 
Nackdelar:
- Mindre tid/ork/pengar så blir kanske mindre kvalitetstid och roliga utflykter
- Svårare att få barnvakt för två barn så mindre vuxentid
- Ännu en småbarnsperiod = enorm trötthet
- Ännu en förlossning =skräck
 
Ja, jag vet inte. Min bebislängtan strider mot min praktiska sida.
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-02-11 20:45:29

Tycker du har rätt i alla punkter men det är svårt att innan förstå den OTROLIGA glädje ett andra barn ger och att se dem tillsammans - hur de formar varandra och lär sig värden som ingen förälder kan ge. Att man också kan bli förälder och njuta direkt av andra utan den där "chocken" och alla frågor man har om bad och påklädning och jag vet inte allt(man kan det redan). Kan rekommendera 4,5 år mellan den första hade fått mycket och förstod mycket och slapp den där värsta konkurrenskänslan! Sen är det praktiskt att få ett till av samma kön om man nu tänker på ekonomi hahaha!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela