Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Vad jag tror om spöken...

Publicerad 2013-08-31 15:52:21 i Allmänt,

Någon i en internetgrupp jag är medlem i ställde frågan om vi andra tror att det finns spöken... Ja det fanns ju en bakgrund till frågan men den är inte relevant och dessutom har jag inte rätt att fritt dela med mig av detta så den får ni klara er utan. I alla fall fick det mig att fundera då det uppenbarligen finns en hel del där ute som tror på spöken, "övernaturliga" saker och anser att de själva upplevt oförklarliga saker.
 
Jag tror alltså inte på spöken. Jag tror ju inte heller på Gud, liv efter döden och annat som inte vetenskapligen kan bevisas. När man är död är man död (även om det vore nice om det inte var så) och därför tror jag inte heller att man spökar runt. 
 
Vad gäller "det övernaturliga" i allmänhet så tror jag att vissa av de fenomen man räknar till detta kanske är helt naturliga bara det att vetenskapen ännu inte lyckats förklara det (behöver ju inte vara magiskt för det liksom) eller att just personen som är med om upplevelsen inte kan förklara det medan en hel drös andra kanske har massor av logiska förklaringar. 
Framför allt när det kommer till spöken och underliga upplevelser så tror jag att det handlar om att vi har en helt fantastisk hjärna. Ibland tror jag visserligen att det rör sig om ledsna eller trötta personen vars hjärna på grund av utmattning eller chock förlorar förmågan att skilja mellan dröm och verklighet och att man därför ser någon man förlorat. Saknas personlig anknytning till det man ser tror jag nog dock att det oftast handlar om hjärnans fantastiska förmåga att "fill in the blanks"... att ersätta tomrum/det okända med något man känner igen. En skugga eller något som passerar för snabbt förbi för att vi skall kunna uppfatta det ersätts i hjärnan av något som den anser kunna passa in... som en mänsklig figur. 
 
Klippet nedan illustrerar lite hur hjärnan fungerar och hur den kan luras. Väldigt intressant. AsapSCIENCE som gjort klippet är förresten ännu en av mina absoluta favoriter på YouTube. Finns massor av intressanta klipp med samma upplägg som illustrerar olika saker på ett kvickt och lättbegripligt sätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela