Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Skillnaden mellan sak och person

Publicerad 2013-04-23 10:45:44 i Allmänt,

Med tanke på mitt föregående inlägg vill jag klargöra lite att jag anser att det är viktigt att göra skillnad mellan sak och person. Såklart att jag också ibland kan falla i fällan och blanda ihop de tu, men i det stora hela brukar jag vara ganska mån om detta - vilket är ett av skälen till att jag i mina dar kunnat umgås med människor med väldigt skiljda värderingar och åsikter.
 
Alltså... jag skulle till exempel inte ta illa vid mig personligen om någon sa att de tyckte att ateism är fel, men jag hade tagit illa vid mig om de sa att alla ateister är på ett visst sätt. 
Ni fattar skillnaden:
Miljöpartiet - miljöpartist
Islam - muslim
Kommunism - kommunist
 

Bara för att jag tycker att någon har fel, jag kan tycka att deras åsikter är helt förkastliga, så behöver jag inte hata personen eller  tycka att personen är dum i huvudet (sedan beror det ju såklart på åsikt... finns ju vissa åsikter som är värra än andra om man säger så).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela