Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

När skall folk förstå?

Publicerad 2013-04-05 15:07:21 i Allmänt,

Efter Blondinbellas lilla utspel kring "hen" och hela genusdebatten så har många skrivit kloka inlägg kring detta. Bland annat MinaSannaOrd, Hanapee och Lady Dahmer för att nämna några. Jag blir bara så himla deprimerad av det hela, och samtidigt imponerad av de som orkar ge respons om och om och om igen. För det känns som om samma gamla trötta snedvridna syn på kön/genus bara upprepas, samma argument som baseras på missuppfattningar används och jag vill bara skrika: ÄR DET NÅN ENDA JÄVEL SOM LYSSNAR PÅ DET SOM SÄGS?
 
Hur pedagogiskt "vi" (vi som faktiskt tycker att det här med en genusdebatt är en viktig grej) än svarar, hur vi än förklarar så är det som om det går in genom ena örat och ut genom andra. I de flesta fall misstänker jag att de inte ens läser de svar de får utan av ren envishet bara SKA fortsätta tycka som de tycker oavsett om det är rätt eller fel.
Och fine, tyck va fan ni vill, kan jag känna då... men det mest störande är ju att de envisas med att hävda att de vet vad jag står för trots att det är helt fel. Ständigt återkommande gnäll om rosa och prinsessor och att pojkar skall tvingas ha kjol... och jag bara MEN ORKA!!
 
Men det är i alla fall riktigt bra att de finns andra som orkar fortsätta argumentera fast de får besvara samma frågor om och om igen, och som verkligen försöker vara pedagogiska istället för att göra vad min naturliga respons egentligen är vilket är att vråla: MEN E DU TRÖG?!
 
Lady Dahmer hade förresten en skitbra bild som beskriver tänket, och jag hoppas att hon inte tar illa upp att jag sprider den här (om du skulle se detta och känner att det inte är ok, så säg till så tar jag bort med en gång).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela