Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

En liten bokenkät

Publicerad 2012-03-28 13:19:09 i Allmänt,

Jag älskar böcker och jag älskar att svara på frågor, så denna bokenkät var ju såklart helt oemotståndlig.

**

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Svårt, då jag inte så ofta lägger de dåliga böckerna på minnet.. och de allra värsta läser jag nog inte klart heller för den delen. Men om jag skall tolka ordet "värsta" som en en bok som gjorde mig illa berörd, istället för en bok som är dålig, så utan minsta tvekan Rosario är död. Mardrömmar i månader, hemsla bilder i mitt huvud som aldrig kommer försvinna, ångest och vill knappt tänka på den. Ibland mår man bättre av att inte veta hur hemsk verkligheten kan vara.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Finns så många, men för att ge några exempel så gjorde boken Prozac av Elisabeth W*någonting* stort intryck på mig i tonåren då jag insåg att jag inte var ensam. Tisdagarna med Morrie gav mig en ny syn på världen och att man skall ta vara på livet. Kommer alltid älska den boken. Tycker för övrigt mycket om Eva Dahlgrens bok, som jag tror har titeln Att närma sig ett träd, då den är så vacker. Senast i raden blev jag starkt påverkad av Sarahs nyckel och budskapet om att vi inte får glömma saker som hänt.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Hmmm... jag vet inte... men jag tror att det finns en hel del Stephen King böcker som skrämt mig. Jag tycker egentligen inte så mycket om hans böcker men han har en förmåga att gå ett steg längre och närma sig total sinnesförvirring som gör att han blir skrämmande. Jag vet att han skrev en novell om en polaroidkamera som vad man än tog kort på så kom det ut som en bild på en stor hund.. och för varje kort man tar kommer hunden närmare och närmare... Den novellen skrämde skiten ur mig.

4. Vad använder du som bokmärke?
Närmaste papperslapp... ALDRIG hundöron!

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
När jag väl börjar läsa en bok så är jag fast och läser nästan nonstop tills den tar slut.

6. Vad var den första bok du läste?
Ingen aning... nån barnbok antar jag. Annars läste jag mycket Enid Blyton och sådant som liten.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Svårt. Inbundet ger en mer lyxig läskänsla, och älskar om den har lite knarrande pärmar, men pocket är mer lättläst.

8. Vilken bok läser du nu?
The Hobbit faktiskt. Köpte den på bokrean och glömde bort den. Än så länge något av en besvikelse. Mycket dvärgar som sjunger.

9. Och vilken sida är du på?
Ingen aning.. en tredjedel in.. om ens det.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nope.. jag är väldigt rädd om mina böcker, och om de inte råkar ut för sabotage av katt eller son så ser de fortfarande olästa ut efter att jag är klar.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jo det kan det nog göra, men svårt att säga hur. Beror lite på vad som tilltalar mig just då. Kan dock uppskatta en fyndig titel, eller en som är ovanlig.

12. Sidantalet, då?
Hellre tjock än tunn.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig!!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte som jag kan påminna mig.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Böcker jag inte gillar säljer jag eller ger bort. De jag tycker om, vilket är många, är jag väldigt fäst vid och lånar helst inte ens ut dem.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej sällan, jag spenderar aldrig lång tid därinne.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej, ytterst sällan, av ovan nämnda skäl.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej, jag läser vad jag känner för för stunden även om jag ibland kan anteckna böcker jag vill komma ihåg att köpa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela