Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Drömtydning?

Publicerad 2011-11-19 05:09:59 i Allmänt,

Inatt sov jag ytterst lite på grund av hostan, och när jag väl somnade så vaknade jag av en mardröm. Har haft nästan samma mardröm nästan varje natt en längre tid. I natt såg den ut så här:
Ligger i en säng som inte är min egen. Tesslan (min katt) ligger bredvid. Somnar. Vaknar igen. Försöker dra åt mig mitt täcke som tycks fastnat i något. Känner hur någon drar tillbaka i täcket, hårt. Försöker öppna ögonen men det går inte. En osynlig kraft börjar kasta mig runt i sängen, landar bland annat på katten, och trycker mitt ansikte ner i madrassen. Försöker skrika men inget hörs. Kan inte röra mig. Inser att det är en dröm och skriker om och om igen VAKNA utan röst, men vaknar tillslut.
...
Vid analys så ta inte med att jag nästan kvävdes för det är inget stående inslag i drömmen. Det som alltid är med är:
* Jag ligger i en säng. Ibland sover jag och vaknar men ibland är jag inte ens medveten om att jag somnat.
* Jag kan inte öppna ögonen.
* Jag kan inte röra mig.
* Jag försöker skrika HJÄLP eller VAKNA men hur jag än tar i så hörs inget.
* Ofta, men inte alltid, finns det en slags osynlig kraft som börjar kasta runt mig våldsamt. Ibland känner jag ben brytas i kroppen.
...
Om man inte tror på drömtydning skulle den logiska förklaringen kanske vara att jag befinner mig i REM-sömn, den drömsömn där hjärnan är mycket aktiv men kroppen förlamad, och att min medvetandegrad höjs så att jag blir medveten om mitt förlamade tillstånd och att detta integreras i en dröm.
Jävligt obehagligt är det och måste alltid tvinga mig att hålla mig vaken en stund för hamnar annars rakt in i samma dröm igen. Är dock alltid väldigt svårt att vakna och jag får verkligen kämpa för att få upp ögonen och hålla dem öppna och det tar någon minut innan jag kan röra kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela