Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Det där med det andra glaset vin

Publicerad 2011-05-11 13:01:47 i Åsikter,

Ja det har ju debatterats lite hit och dit kring den där ammande kvinnan som inte fick beställa sitt andra glas vin, och då jag är en sådan person som bara måste ha åsikter om allt så känner jag mig nästan tvungen att göra ett litet inlägg kring detta.

Min åsikt är att om du ammar och har ditt barn med dig så bör du inte dricka. Ok, med ett glas vin.. kanske... men inte mer. Inte på grund av den knappt existerande alkoholhalten som går över i bröstmjölken utan för att man inte alltid har full koll om man dricker alkohol, och man bör ha full koll om man har hand om en bebis. Det är svårt att själv känna av när alkoholen börjar påverka en. Ofta tror man att man är precis som vanligt och så sitter man där med dimmig blick och upprepar sig och kanske tar ett litet snedsteg på väg till toaletten. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste vara en dålig mamma eller ha dåligt omdöme, men det känns för mig som omman bör låta bli... för säkerhets skull.

Jag vill dock försvara den lilla bartendern faktiskt. Folk vill ju gärna få det till att han är en hemsk översittare, och gärna få till en feministisk knorr om att han förtrycker det stackars ammande kvinnan. Jag tycker dock det var starkt gjort av honom. Han hade inte koll på fakta kring det där med alkohol i bröstmjölk så han fattade ett överilat beslut, man han vågade ta ställning för det han trodde var rätt. Han ville skydda ett barn som inte ens var hans eget. För det tycker jag att han skall få lite cred. Vi skall våga säga ifrån om vi tror att ett barn far illa, även om det kan visa sig att vi har fel!

Kommentarer

Postat av: Ulrica

Publicerad 2011-05-11 13:12:13

Detta är ett känsligt ämne för många men för mig är det självkart att man inte ska dricka vin eller någon annan alkohol medan man ammar eller när man är med sitt barn.



Nu har jag ju äldre barn i skolan men så ofta jag hör barn pratar om deras föräldrar och hur de har varit även när de dricker måttligt eller t.o.m lite i mångas ögon. Barn märker att deras föräldrar är annorlunda!



Som sagt ett känsligt ämne i dagens Sverige som man knappt kan diskutera.

Postat av: Carin

Publicerad 2011-05-11 16:07:37

då måste jag få kommentera jag också;) Att inte dricka när man har barnen med sig?? Det handlar mer om vilken syn man har på alkohol. För mig, vi har ingen alkoholism i familjen varken på min eller på min sambos. Men dricker gör vi, gärna till mat och ibland till fest. Däremot brukar vi gör så att, även om vi är hemma så är en v oss körduglig...ifall att.



Håller med dig Emma, att ett glas är ok. Även om jag själv inte hade tagit det. Jag kan ta en öl eller två nu, men Lucas ammar IBLAND VISSA nätter...vilket innebär att han äter inte utan suttar...fast ibland kommer det mjölk;)

Och vill jag dricka nån öl eller så så gör jag det....mitt liv, mitt barn mitt ansvar.



Ang bartendern som nekade henne ett glas till...modigt visst...hade det varit 3e eller 4e glaset, då hae jag hållt med honom...men andra?? Inom vilken tidsradie? nää...två glas kan man få ta....ungen kanske inte ens skulle amma efteråt..kanske skulle få ersättning pga att mamma ville dricka vin??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela