Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Risken med en extrem riskbedömning

Publicerad 2011-03-01 23:07:25 i Allmänt,

Det finns människor som kör fort och ansvarslöst och överskattar sin egen förmåga utan tanke på konsekvenser. De skulle behöva se en film om vad som kan hända om man kör på någon. Få lite vett inbankat.

Sedan finns det människor som jag. Som inte behöver eller ens bör se en sådan film. Som har så hög riskmedvetenhet att jag knappt kan köra bil alls. När andra bara ser en rad parkerade bilar som det eventuellt kan dölja sig människor bakom så har min hjärna redan framkallat bilder på mosade barn som ligger där på gatan för att jag inte hann bromsa. Det finns ingen ände på olycksscenerna som passerar genom mitt huvud under även en kortare bilfärd.

Därför borde jag egentligen blundat under den delen av handledarutbilningen istället för att med bankande hjärta köra i 45 km i timmen hem medan jag kände mig som liemannen själv som dundrade fram i mitt dödsbringande metallmonster.

hampus tycker att jag skall jobba på det. Att sluta tänka så. Han kan ha rätt. Förmodigen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela