Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Lika mycket värd

Publicerad 2011-03-12 11:21:02 i Åsikter,

Blev så fruktansvärt upprörd när jag läste om förskolan där man gett enbart flickorna semlor för att fira internationella kvinnodagen! Är det så man tycker att jämlikhet och lika rättigheter ser ut? Att kvinnorna skall få fördelar på grund av sitt kön? Då är det här samhället ute och cyklar.

Min son skall inte behöva växa upp och känna att omvärlden ser honom som en potensiell våldtäktsman eller kvinnomisshandlare. Att han är en del av ett förtryck. Har de någonsin hört talas om självuppfyllande profetsior? Om vi talar om för små pojkar att det är så män är så befäster vi ju bara strukturerna... vi förändrar inget.
Samtidigt som de säger att kvinnor och män är lika värda och skall ha samma rättigheter och möjligheter så säger de "var extra snäll mot henne för att hon är tjej"... Varför? Det skapar ju bara känslan av att kvinnor ÄR svagare.

De har kommit så långt med jämställdhetsfrågan men ser inte att de nu springer baklänges. De har bara skapat nya fördomar. Om man ser en mamma som arbetar så tänker man inte mer på det, och oavsett om hon skulle dubbelarbeta så får man abslout inte tänka att hon försakar sina barn - och i de flesta fall gör hon säkert inte det, men OM hon gör det så får man ändå inte tänka det, för hon har rätt att välja själv. Men om en mamma är hemma med sina barn så har hon då fan inte valt själv... om hon inte är förtryckt så är hon förblindad av det patriarkala samhällets normer.. så ska man tycka.
Om en pappa arbetar så tänker folk att "såklart att han jobbar och skiter i sina barn och hans stackars fru går hemma och sliter" och om han är föräldraledig så är han en SUPERPAPPA. Då skall han gärna ha applåder.
Kan det inte bara vara en självklarhet att man gör som man vill så länge det känns bra för en själv och barnen mår bra?

Om en man har ett välbetalt jobb så har han säkert seglat in på en räkmacka genom sina kontakter i bastun på herrklubben eller fått jobbet bara för att han är en dominant man som tar för sig och trampar på andra. Om en kvinna har ett välbetalt jobb så hurra för henne för hon måste ha kämpat sååå (om hon inte blev kvoterad in då... men om hon blev det så good for her.. för så måste vi tycka)... för hon är ju faktiskt bara en liten stackars kvinna i den hemska stora världen.

Om en kvinna vill starta ett företag så är det bäst att samhället stöttar och hjälper på alla sätt de kan för annars kanske hon sitter där utan pengar dominerad av en hemsk man (för kvinnor kan ju så sällan försörja sig själva i dagens samhälle... konstigt att man inte ser mer singeltjejer hemlösa på gatan förresten)... men om en man vill starta eget så får han fan göra det själv för han kan ju säkert bara ställa sig på gtan och ropa "JAG ÄR EN MAN" och så bara rullar pengarna in.

Om en kvinna blir misshandlad av en man så är det fruktansvärt (och det håller jag med om, det är det absolut!) men om en man blir misshandlad av en kvinna så är det nästan lite skojigt. Kan han inte försvara sig mot en liten kvinna eller vadå? Att han kanske inte vill slå tillbaka mot kvinnan han trots allt älskar och att hon slog med tillhyggen har inte någon betydelse. För han är man och hon är kvinna. Han är stark och hon är svag. Han är ond och hon är god. Eller?
Och NEJ JAG TYCKER INTE DET ÄR OK NÄR MÄN SLÅR KVINNOR! men jag tycker att det är lika hemskt oavsett könet på den som slår och oavsett könet på den som blir slagen.

Ok, nu har jag hoppat lite hit och dit.. men ni fattar förhoppningsvis vad jag försöker säga... Jag är förbannad för samhället strävar mot en plats där jag inte vill att vi skall befinna oss, samtidigt som de fortsätter säga att jag är ett offer, bara för att jag är kvinna. JAG ÄR INGET JÄVLA OFFER OCH MIN SON ÄR LIKA BRA, LIKA GOD OCH LIKA SÅRBAR SOM DIN DOTTER!!

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2011-03-12 13:44:44

Vilket bra inlägg. Instämmer helt med dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela